Ring til fagforeningen

7011 4545

Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00
Torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-16.00
Lørdag Lukket

Ring til a-kassen

7010 6789

Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00
Torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-16.00
Lørdag Lukket

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Skriv til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Telefonerne er åbne i weekenden

HK Fagforening er klar til at svare på spørgsmål om coronavirus i relation til dit arbejdsliv. Ring til os lørdag den 28. og søndag den 29. marts mellem kl. 10.00 og 14.00.

Telefon: 7011 4545

HK.dk logo

Tandbus risikerer at lukke – mangler frivillige

13. januar 2014  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen

Hvis ikke den mobile tandbus i Odense får nye og flere frivillige tandklinikassistenter, må ordningen stoppe. Og så mister de socialt udsatte den akutte hjælp.


Næsten 300 socialt udsatte og hjemløse har den mobile tandbus i Odense Kommune hjulpet med akutte tandproblemer. I øjeblikket hjælper fire klinikassistenter og et stort antal tandlæger frivilligt til i tandbussen, som hjælper de socialt udsatte, der ikke anvender de ordinære tandplejetilbud. 

Men den hjælp kan snart være slut, fortæller Anja Lisberg Møller, koordinator for Odense Kommunes mobile tandklinik og Reiff Furdal, ledende tandlæge på projektet. 

- Vi mangler helt konkret to til tre personer for at kunne holde klinikkerne åbne. Vi har masser af tandlæger men desværre ikke tilstrækkeligt med klinikassistenter, og hvis ikke vi får nye frivillige, risikerer vi at måtte lukke tilbuddet for de socialt udsatte. 

Projektet kører nemlig udelukkende på frivillig basis, og der er ikke penge til at aflønne medarbejdere. Derfor opfordrer de klinikassistenter til at melde sig som frivillige til projektet. 

Tæt samarbejde om de akutte behandlinger

Den mobile tandbus er i tæt samarbejde med eksempelvis væresteder og herberger, som kan oplyse tandbussen om hvem der reelt er hjemløs og socialt udsat. 

Selv om man i tandbussen foretager akutte behandlinger, eksempelvis smertelindrende behandlinger, lidt fyldninger og i ny og næ en rodbehandling, så understreger Anja Lisberg Møller og Reiff Furdal, at man ikke laver et parallelt behandlingssystem. 

- Meningen er, at sluse borgerne videre til de almindelig tilbud der findes. Altså et venligt skub til at komme videre, men nogle ønsker faktisk kun den akutte hjælp, og det er så også i orden.


HK-medlemmer

vind præmier i vores quiz

Send dit svar nu

vind præmier i vores quiz


Send dit svar nu

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Problemer med login?

For at øge sikkerheden i forbindelse med din adgangskode til Mit HK, skal du logge ind med NemID første gang, herefter kan du oprette din egen adgangskode på Mit HK.

Log ind med NemID

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk