Unge konkurrerer i godt håndværk

13. januar 2014  |  Nordjylland  |

HK-fag er med i danmarksmesterskaberne for erhvervsuddannelse 23.-25. januar i Aalborg

Der bliver rig lejlighed til at opleve kvalitetshåndværk for fuld udblæsning, når Aalborg er vært for DM i erhvervsuddannelser – Skills – 23.-25. januar.

Her konkurrerer og demonstrerer 250 unge fra ikke færre end 48 uddannelser deres kunnen. Ikke blot snedkere, blikkenslagere, elektrikere og murere, men også unge i HK-fagene detailhandel, mediegrafik og grafisk teknik er med.

-De tre HK-fag er fuldgode håndværk, og med deltagelsen DM i Skills er de med til at vise den righoldighed af dygtighed, faglig ekspertise og viden, som vi alle skal leve af, siger formanden for HK Nordjylland Ivan Ziegler.

Benyt chancen til at besøge DM i Skills, lyder hans opfordring.

-At DM i Skills 2014 holdes i vores landsdel er en rigtig god mulighed til at tage vores unge, der står overfor at skulle tage stilling til fremtiden, under armen og lade dem opleve og afprøve de mangfoldige erhvervsmuligheder, siger Ivan Ziegler.

Der ventes op mod 30.000 besøgende til arrangementet, der holdes i Gigantium i Aalborg og har gratis adgang.

Besøg DM i Skills på nettet

Udstillingsvindue for erhvervsuddannelserne

Det er fjerde gang, at DM i Skills finder sted. I SkillsDenmark, der står bag mesterskabet sammen med Aalborg Kommune og Region Nordjylland, glæder man sig til et brag af et mesterskab.

-DM i Skills giver eleverne fra erhvervsuddannelserne noget at stile efter og en mulighed for at kæmpe mod hinanden i faglighed. Først og fremmest er DM i Skills dog et udstillingsvindue henvendt til de mange unge, der skal til at vælge ungdomsuddannelse. Vi vil gerne vise dem, hvor mange muligheder der er på erhvervsuddannelserne. Og vi vil gerne fortælle dem, at erhvervsuddannelserne virkelig har noget godt at tilbyde, siger formand Jesper Juul Sørensen fra SkillsDenmark.

-Med en erhvervsuddannelse kan man både få job og løn som færdiguddannet i en tidlig alder, og man kan vælge at læse videre enten med det samme eller senere i livet, tilføjer Jesper Juul Sørensen.

Statsministeren åbner mesterskabet
Det er nødvendigt, at langt flere unge vælger en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse, og uddannelserne har da også stor politisk bevågenhed. Ved DM i Skills 2014 kommer således også både statsminister Helle Thorning-Schmidt og undervisningsminister Christine Antorini på besøg.

I Aalborg glæder man sig rigtig meget til at byde DM i Skills velkommen og til at vise de nordjyske unge de mange forskellige erhvervsuddannelsesfag i praksis udført af landets bedste elever.

-Det er uhyre vigtigt, at også flere af de nordjyske unge vælger en erhvervsuddannelse. Det er vigtigt, hvis vi skal fastholde arbejdspladser. Derfor er vi glade for at få DM i Skills til Nordjylland, siger borgmester Thomas Kastrup-Larsen.

Praktisk_elev