Erstatning til fyret tillidsrepræsentant

15. januar 2014  |  HK Service Hovedstaden  |  Dorte Schmidt

Det kostede færgeselskabet Scandlines mere end to års løn at fyre tillidsrepræsentant Susanne Knudsen i maj efter 36 års tro tjeneste – heraf 20 år som tillidsvalgt.

Foto: Tomas Bertelsen

– Jeg er vred og bitter, men jeg er også klar til at komme videre med mit liv, siger Susanne Knudsen, der har arbejdet i den toldfrie butik på en af Scandlines færger mellem Helsingør og Helsingborg, siden hun var 20 år, og firmaet hed DSB Færgerestauranter & Tax Free Shops.

Susanne har altid elsket sit arbejde, men i det sidste års tid inden fyringen, var der problemer med det psykiske arbejdsmiljø. Som tillidsrepræsentant gjorde hun flere gange ledelsen opmærksom på, at der burde gøres noget, men der skete intet.

Tillidsvalgt

Vil af med tillidsrepræsentanten
I april 1013 kontakter Scandlines personaleafdeling faglig sekretær Vibeke Mytysia fra HK Service Hovedstaden for at få at vide, hvor mange af medarbejderne, der er organiseret i HK. Ifølge overenskomsten skal være mindst seks organiserede HK’ere , før medarbejderne har ret til at vælge en tillidsrepræsentant, og de betingelser var opfyldt.

- Men da det som bekendt er dyrt at fyre en tillidsrepræsentant, fik jeg med det samme mistanke om, at ledelsen ville af med Susanne, forklarer Vibeke.

Uhørt grov behandling
Kort tid efter er den faglige sekretær til møde med Scandlines ledelse, som nu hævder, at det udelukkende er Susanne, der er skyld i det dårlige arbejdsmiljø.

- Det er en uhørt grov behandling at give en medarbejder, der har været i firmaet i 36 år. Hun har hverken fået en advarsel eller er blevet bedt om at opføre sig anderledes, end hun altid har gjort. Samtidig er der ingen dokumentation for, at Susanne er skyld i det dårlige arbejdsmiljø. Hun har bare passet sit arbejde og sit hverv som tillidsrepræsentant, siger Vibeke.

To års løn i erstatning
Sagen ender den 22. maj med et forlig om, at Scandlines skal betale Susanne, hvad der svarer til to års løn i erstatning.

For hende er pengene dog kun et plaster på såret. Da hun forlod arbejdspladsen, var hun kørt psykisk ned af stress. Og hun har stadig svært ved at forstå, hvorfor det hele pludselig var vendt rundt, og det nu var hende, der var årsagen til det dårlige arbejdsmiljø, som hun som tillidsrepræsentant faktisk havde forsøgt at få gjort noget ved.

- Det er underligt, at en arbejdsplads, som man har været glad for i mange år, pludselig kan vende rundt og bliver et rigtig væmmeligt sted at være, siger hun.

Scandlines ledelse ønsker ikke at kommentere sagen.

- Det er en afsluttet personsag, som har været behandlet efter de fagretlige regler, og vi ønsker vi ikke at kommentere den yderligere, siger områdepersonalechef Anders Frohn.

Positiv medspiller
De sidste 20 år af sin ansættelse har Susanne været tillidsvalgt – første i otte år som stedfortræder og arbejdsmiljørepræsentant og de sidste 12 år var hun tillidsrepræsentant.

Hun har siddet med som medarbejderrepræsentant i bestyrelsen og har været en positiv medspiller i de mange forandringer, som årene har budt på. Som for eksempel under ombygningen af færgen i 2010, hvor ledelsen kvitterede for hendes indsats med et personligt kort med følgende hilsen: ”Med din hjælp er det hele gået meget nemt. Tak for et godt samarbejde.”

Arbejdsgivere kan ikke uden videre fyre for eksempel tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter eller medarbejderrepræsentanter i bestyrelser. Tillidsvalgte varetager medarbejdernes interesser og håndterer konflikter, og kan derfor ikke undgå ind imellem at være uenig med ledelsen. Derfor har man som tillidsvalgt en særlig beskyttelse.

Det betyder, at man kun kan opsige en tillidsrepræsentant, hvis der er ’tvingende årsager’ til det. Samtidig har en arbejdsplads pligt til at forhandle en fratrædelsesaftale på plads med tillidsrepræsentantens organisation inden fyringen.