Fra formanden: Bliv tillidsvalgt og få indflydelse

15. januar 2014  |  HK Service Hovedstaden

Som tillidsvalgt er du ikke alene med til at forbedre forholdene for dig selv og dine kolleger. Du får også udviklet dine kompetencer og dermed dine karrieremuligheder.

I øjeblikket vi i fuld gang med overenskomstforhandlingerne. Sammen med HK/Privat kæmper HK Service Hovedstaden først og fremmest for forbedringer på to centrale områder: Vi vil have mere uddannelse og bedre muligheder for kompetenceudvikling. Og vi vil have ret til at indgå overenskomster for alle. Det sidste betyder, at vi igen går til angreb på 50 %-reglen. Reglen betyder, at man kun kan kræve overenskomst på en arbejdsplads, hvis mindst 50 procent af de ansatte inden for HK-området er organiseret i HK.
I første omgang foregår forhandlingerne mellem Dansk Industri og CO-industri, hvor HK/Privat også er repræsenteret. Det er som bekendt resultatet af de forhandlinger, der bliver toneangivende for indholdet af alle andre overenskomster.

Lokalaftalerne er vigtige
Men det betyder bestemt ikke, at du som almindeligt medlem eller tillidsvalgt ikke har indflydelse på, hvordan overenskomsten skal fungere på lige netop din arbejdsplads. Langt de fleste steder forhandler medarbejdernes repræsentanter nemlig lokalaftaler, der regulerer arbejdsvilkårene på den enkelte virksomhed.
I HK Service Hovedstaden har vi over 700 tillidsvalgte. Det svarer til, at hver 20. erhvervsaktive medlem er med til at gøre en forskel og påvirke udviklingen. Men vi vil gerne have mange flere. For det er først og fremmet jer ude på arbejdspladserne, der også ved, hvordan forholdene kan blive bedre. Uden aktive medarbejdere og tillidsvalgte er det svært for afdelingen at forhandle en lokalaftale på plads.

Fordel for begge parter
Jo, der findes arbejdsgivere, der hverken ønsker at indgå en overenskomst eller have tillidsvalgte, men det er heldigvis de færreste. Langt de fleste arbejdsgivere ser det som en fordel, at medarbejderne har repræsentanter og derfor også er langt nemmere at kommunikere med. Samtidig ved den moderne leder, at jo mere indflydelse medarbejderne har, jo mere tilfredse og produktive er de. Og det giver bedre resultater på bundlinjen.
Som tillidsvalgt eller kontaktperson bliver du uddannet af HK i organisering, forhandling, samarbejde og meget andet. Du vil med andre ord forbedre dine egne kompetencer, samtidig med at du har indflydelse og er med til at gøre en forskel for dine kolleger.
Kontakt afdelingen, hvis du arbejder et sted uden tillidsvalgte. Så hjælper vi dig og dine kolleger i gang.

Læs mere om, hvordan du får indflydelse som tillidsvalgt

Tillidsrepræsentant