Under halvdelen lykkedes med selvbetjening på borger.dk

15. januar 2014  |  HK Kommunal  |   |

Når en borger starter en selvbetjeningsforløb på borger.dk registreres der statistik om det. Og alt for få gennemfører, mener ekspert. Løsningerne er ikke tidssvarende.

47,4 procent af de ansøgninger, som danskerne har forsøgt at udfylde på borger.dk, bliver rent faktisk færdige. Det viser en opgørelse fra Berlingske. Og det er der især én årsag til, mener Søren Skaarup.

Han er tidligere chef for Borgerservice i Albertslund Kommune og skriver lige nu en erhvervs-ph.d. om borgernes realtion til de digitale myndigheder.

- Løsningerne er lavet til en anden tid, hvor det ikke var obligatorisk for borgerne at være digitale. Dengang lod mange være, fordi det var ufuldstændige løsninger. De er ikke blevet så meget bedre endnu, siger Søren Skaarup til Berlingske og tilføjer en række kendte problemstillinger:

Krav om dokumentation, der ikke retter sig ind efter de oplysninger man allerede har givet. Systemer, der bryder med de konventioner der er de fleste andre steder på nettet - eksempelvis hvordan frem- og tilbageknapper virker. Og problemer med understøttelse af browsere.

Mangler at tage højde for gevinster ved personligt møde

NemID

I HK Kommunal understreger næstformand Mads Samsing, at problemerne med de offentlige selvbetjeningsløsninger i høj grad bevidner behovet for hjælpende hænder på landets borgerservicecentre.

- Digitalisering må aldrig gå hen og blive en spareøvelse, det skal være en hjælp til borgeren. Jeg synes, at man i høj grad bør inddrage medarbejderne i borgerservice i udviklingen af løsningerne, så man sikrer, at løsningerne bliver brugervenlige. Og så er det jo ekstremt vigtigt, at de stadig er muligt at få personlig hjælp i borgerservice, siger næstformand i HK Kommunal, Mads Samsing.

Ifølge Søren Skaarup er et andet stort problem med mange selvbetjeningslønsinger, at de ikke er tænkt som kommunikationskanaler, men primært bliver lavet til at samle data ind.

- Der findes ikke en blanket, hvor der står: Hjælp! Jeg har ingen penge. I det personlige møde med en rådgiver kan man henvende sig uden at vide præcist, hvad man har brug for. De nye digitale løsninger skiller information, dialog og datafangst ad. De, der skal sørge for at få det hele til at hænge sammen, er borgerne. Det er ikke alle, der kan det, siger Søren Skaarup til Berlingske, og tilføjer, at han oplever en stigende kynisme i forhold til borgerne.

Sidst opdateret 22. januar 2014 kl. 10:48

mød kolleger i vores faglige netværk