Kvinder får ulovlige spørgsmål ved jobsamtalen

16. januar 2014

Mellem hver femte og hver fjerde kvinde i den fødedygtige alder bliver i strid med alle regler spurgt til sine barselsplaner, når hun er til jobsamtaler, viser undersøgelse.

Af Niels Møller Madsen

Har du planer om at blive gravid? Skal du på barsel snart? To uskyldige spørgsmål. Undtagen hvis de bliver stillet ved jobsamtalen. Her er de nemlig ulovlige og i strid med både EU-regler og vores egen ligebehandlingslov.

Alligevel oplever mange kvinder i den fødedygtige alder at blive spurgt om netop det, når de er til jobsamtaler. Det viser en undersøgelse om ligestilling, som HK netop har gennemført blandt flere end 4.000 medlemmer.

På tværs af køn og aldersgrupper har næsten 14 procent af HK’s medlemmer oplevet at blive spurgt til eventuelle barselsplaner ved jobsamtalerne. Det er langt overvejende kvinder og især kvinder i den fødedygtige alder, der oplever de ulovlige spørgsmål - hver femte kvinde mellem 21 og 30 år og hver fjerde mellem 31 og 40 år (se tabellen nederst).

Arbejdsgivere må aldrig stille det spørgsmål ved jobsamtalen

- Arbejdsgivere må aldrig spørge til jobansøgeres planer for graviditet eller barsel. Og man må gerne lyve om det, hvis de skulle de spørge alligevel, forklarer souschef Jeanette Hahnemann fra HK’s juridiske afdeling.

Forklaringen er, at når arbejdsgiveren ikke må lægge vægt på, om jobansøgere har planer om at blive gravide eller gå på barsel, så må han heller ikke spørge om det. Det er nemlig i strid med EU’s ligebehandlingsdirektiv – som er integreret i den danske ligebehandlingslov. Det er derudover slået fast i en dom fra EU-domstolen i 2001. Jeanette Hahnemann siger om den sag:

- En gravid kvinde blev ansat hos TDC. Et par dage efter ansættelsen meddelte hun virksomheden, at hun skulle på barsel. TDC bortviste hende derefter med henvisning til ”brudte forudsætninger” – dvs. fordi hun havde løjet om sin graviditet ved jobsamtalen. Sagen gik hele vejen gennem det danske retssystem og videre til EU-domstolen, som slog fast, at TDC’s bortvisning af kvinden var ulovlig. Man kan ikke bortvise nogen med henvisning til, at de har løjet om noget, de gerne må lyve om.

HK får jævnligt henvendelser

HK får jævnligt henvendelser fra medlemmer, som oplever at blive spurgt til deres planer for graviditet og barsel. - ”Kan det være rigtigt”, spørger de. Og det fortæller vi dem så, at det kan det ikke, og at den slags spørgsmål er ulovlige. Når vi alligevel ikke har mange sager af den type, skyldes det, at medlemmerne ikke kan bevise, at spørgsmålet er faldet. Hvis de optog samtalen, ville vi have en sag, og arbejdsgiveren ville blive dømt til at betale erstatning, siger Jeanette Hahnemann.

HK: Vågn op, arbejdsgivere

HK’s næstformand Mette Kindberg mener, at arbejdsgiverne bør vågne op.

- Vi skriver 2014, og det burde være undtagelsen, at arbejdsgivere spørger på den måde. Men sådan er det desværre ikke, siger hun og hæfter sig også ved, at det især er kvinderne og ikke mændene, der får de ulovlige spørgsmål.

- Det siger noget om, hvor langt vi har igen, før der er ligestilling i Danmark. Forventningen i vores samfund i almindelighed og åbenbart hos mange arbejdsgivere i særdeleshed er, at kvinderne tager barslen. Jeg er helt klar over, at Folketinget har sat øremærket barsel til fædre er udsat på ubestemt tid. Alligevel kan jeg ikke lade være med at nævne den, som et godt bud på mere ligestilling mellem kønnene, siger hun.

Om Medlemsundersøgelse om ligestilling

Webbaseret spørgeskemaundersøgelse udsendt til HK’s medlemmer i december 2013. 4.098 medlemmer besvarede spørgeskemaet. Undersøgelsen er udført af Medlemskommunikation og markedsføring i HK i samarbejde med HK’s afdeling for Politik og Analyse.

Ligestilling Barsel