Jobcenteransatte får ekstra beskyttelse

17. januar 2014  |  HK Kommunal  |

Jobcenter Kolding har også vagter til at passe på de ansatte.

Flere kommuner hyrer nu ekstra vagter til at passe på de kommunalt ansatte. Frustrerede borgere der mister penge på kontanthjælpsreformen lader det gå ud over de ansatte, er frygten.

Den 31. januar vil mange kontanthjælpsmodtagere få sig noget af et chok. For med kontanthjælpsreformen er mange, især unge, kontanthjælpsmodtagere med et blevet sat markant ned i ydelse.

Ifølge Ugebrevet A4 vil et sted mellem 20.000 og 30.000 unge kontanthjælpsmodtagere fredag den 31. januar kun få 5.857 kroner brutto. Det er for mange næsten en halvering af ydelsen.

Det kan skabe et stort pres på både jobcentre og ydelsescentre, hvilket er en af grundene til, at mange kommuner i disse dage opruster med ekstra vagter.

...vi ved, at nogle kommer med store overarme

Et af de steder er i Næstved Kommune. Her er arbejdsmarkedschef Kim Serup overbevist om, at der vil komme voldsomme reaktioner fra frustrerede unge, når de den 31. januar opdager, at der ikke er gået lige så meget ind på kontoen som der plejer.

Vi ruster os til reaktioner

- Nogle kontanthjælpsmodtagere har aldrig åbnet det brev, hvor ydelseskontoret informerer dem om, at de nu går ned på uddannelseshjælp, der er væsentlig lavere. Andre har læst det, men vil først for alvor opdage det ved udbetalingsdagen. Og derfor ruster vi os til forskellige former for reaktioner fra mange unge sidst på måneden, siger Kim Serup til Ugebrevet A4 og tilføjer, at Næstved Kommune har lavet en række risikoscenarier for hvad der kan komme til at ske.

Det har fået kommunen til at hyre ekstra vagter i dagene efter den 31. januar.

- Vi skal tage de nødvendige foranstaltninger for at passe på vores ansatte, for vi ved, at nogle kommer med store overarme,  siger Kim Serup til Ugebrevet A4.

HK: Ikke en holdbar løsning på længere sigt

Bodil Otto oplever også bekymring ude på arbejdspladserne.

- Sagsbehandlerne er dem, der er nærmest til at tage imod tærsk fra borgere, der føler sig uretfærdigt behandlet. Det er altid medarbejderne, der står for skud, og lige nu bekymrer de sig for, hvordan folk i afmagt reagerer over for en reform, som de opfatter som dybt uretfærdig,  siger Bodil Otto.

Ifølge HK Kommunals formand er det dog ikke er en holdbar løsning på længere sigt at hyre hærdebrede vagter ind for at skærme de ansatte.

- Men det er al ære værd, at ledelsen tager det her alvorligt og er opmærksomme på problemerne nu og her, siger Bodil Otto.