Carsten Koch leverer ikke den bedste løsning

20. januar 2014  |

Der er fortsat ingen løsning på, hvordan ledige skal finde job inden for to år, og samtidig risikerer de at miste den faglige kontakt til a-kasserne. Det mener Mette Kindberg, næstformand for HK. Hun er generelt ”ikke imponeret” over ekspert-rapport om en ny beskæftigelsespolitik.

Af Birgitte Hougaard

Man skal kigge langt efter løsninger på, hvordan man skal få ledige i arbejde inden for de to år, de har til rådighed, inden de falder ud af dagpengesystemet. Det mener HK’s næstformand Mette Kindberg efter at have læst den netop offentliggjorte rapport om en ny beskæftigelsespolitik fra Beskæftigelsesministeriets ekspertudvalg - det såkaldte Carsten Koch-udvalg.

- Ideen med en ny beskæftigelsespolitik er jo, at vi skal få folk i arbejde inden for den forkortede dagpengeperiode, og her er rapporten langt fra tilstrækkelig, siger hun.

Mette Kindberg savner blandt andet en styrket uddannelsesindsats over for de ledige samt bedre muligheder for jobrotation. Men især hæfter hun sig ved, at a-kasserne helt kan miste den første kontakt til ledige medlemmer.

Udvalget anbefaler nemlig, at kontakten til a-kassen gøres selvvalgt, mens kontakten til de kommunale jobcentrene fortsat er obligatoriske. A-kassen skal, ifølge anbefalingerne, udelukkende vurdere, om de ledige står til rådighed for arbejdsmarkedet.

Det mener Mette Kindberg er et voldsomt tilbageskridt for de ledige a-kassemedlemmer, da det er a-kasserne, der har den faglige indsigt og kontakten til virksomhederne – og derfor de bedste forudsætninger for at bringe de ledige hurtigt i arbejde.

- Hvis man helt vælger at kappe kontakten mellem ledig og a-kasse, så kapper man også kontakten til den faglige jobformidling og kompetenceafklaring. Man fører så at sige arbejdsløse a-kassemedlemmer ind i samme system som kontanthjælpsmodtagere fra dag ét. Og det er ikke dét, de har brug for. De har brug for et job, siger Mette Kindberg.

Hun mener, at de kommunale Jobcentre først bør rykke ind i den lediges liv efter seks måneder i dagpengesystemet. På det tidspunkt bør Jobcentrene sætte ind med bl.a. en aktiveringsindsats. Lige som de bør have kontakt med ledige med særlige behov eller udfordringer fra dag ét efter henvisning fra a-kassen.

HK ser dog også anbefalinger, der klart vil skabe forbedringer i beskæftigelsessystemet: Det foreslås, at systemet for fremtiden tager udgangspunkt i den enkelte ledige modsat i dag, hvor alle skal presses gennem samme aktiveringsskabelon.Ifølge rapporten vil et nyt system lade den ledige selv have den endelige indflydelse på, hvilke initiativer, tiltag eller kompetenceudvikling han eller hun har behov for, for at få et arbejde.

- Det er på høje tid, vi får et system, der bygger på tillid og på, at den enkelte får indflydelse på sit eget ledighedsforløb, siger Mette Kindberg.

Politik Ledig Arbejdsmarked Pressemeddelelse