Ekspertudvalg vil styrke jobcentrene

22. januar 2014  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

HK Kommunals formand Bodil Otto

HK Kommunals formand Bodil Otto melder de jobcenteransatte klar. Foto: Tom Ingvardsen

De kommunale jobcentre skal tilbyde den enkelte ledige en mere målrettet indsats og levere en aktiv service til virksomhederne, lyder nogle af anbefalingerne fra Carsten Koch-udvalget. HK Kommunal ser gode takter i flere af udvalgets forslag.

Den længe ventede rapport om det danske beskæftigelsessystem fra et ekspertudvalg med den tidligere minister Carsten Koch i spidsen anbefaler en række ændringer, der skal sikre en bedre beskæftigelsesindsats, oplyser flere medier.

I rapporten, der er sendt i fortrolighed til arbejdsmarkedets parter, men nu er lækket til pressen, anbefales det blandt andet at styrke jobcentrenes rolle, så alle ledige fremover skal møde til en første samtale og en såkaldt profilafklaring på jobcentret.

Alle skal i modsætning til i dag forbi kommunernes jobcentre, der skal målrette indsatsen specielt til de ledige, som har stor risiko for at ende i langtidsledighed. Et andet af udvalgets forslag er ifølge medierne, at arbejdsmarkedsindsatsen i fremtiden skal være langt mere rettet mod de virksomheder, der skal ansætte de ledige.

Det betyder blandt andet, at jobcentrene skal opsøge virksomhederne, og at hele beskæftigelsessystemet skal ’fremstå som en koordineret serviceleverandør’.

Jeg er imidlertid sikker på, at alle vores dygtige medarbejdere på jobcentrene er mere end klar til at give virksomhederne mere service og til at stå for en mere håndholdt indsats over for de ledige.

Jobkonsulenterne er klar

I HK Kommunal ser formand, Bodil Otto, flere gode aspekter i udvalgets anbefalinger, men hun understreger, at der er plads til forbedringer.

- Jeg vil ikke give en eller anden skråsikker dom over Carsten Koch-udvalgets udspil, før parterne har haft lejlighed til at afgive deres synspunkter. Jeg er imidlertid sikker på, at alle vores dygtige medarbejdere på jobcentrene er mere end klar til at give virksomhederne mere service og til at stå for en mere håndholdt indsats over for de ledige, siger Bodil Otto.

Hun tilføjer, at det kan give god mening at overveje, om ikke der i det endelige udspil til beskæftigelsesreform skal indføres en passus om, at a-kasserne skal have ansvaret for de forsikrede ledige i det første halve år af ledighedsperioden.

Nye tværgående arbejdsmarkedsråd

Af det lækkede udspil fremgår det også, at ledige ikke fremover skal have ret til seks ugers selvvalgt uddannelse. I stedet foreslås det blandt andet, at ledige over 30 år får mulighed for at tage en erhvervsuddannelse til en lavere dagpengesats.

Endelig anbefales det, at de nuværende 94 lokale beskæftigelsesråd (LBR) og fire regionale beskæftigelsesråd (RBR) bliver nedlagt til fordel for 8-12 nye tværgående arbejdsmarkedsråd, der dækker de regionale arbejdskraftsoplande.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK