Privat jobfirma spammer virksomheder

22. januar 2014  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Ledige presses af anerkendt jobfirma til at bruge et program, der sender den lediges CV til over 100 virksomheder på én gang. Spild af tid for både virksomhederne og de ledige, mener HK Hovedstaden.

Det er fortsat muligt for private jobfirmaer at tjene penge på gakket aktivering. I København har det anerkendte jobfirma AS3, der er en af de store spillere på markedet, udviklet en 'jobrobot', der tæppebomber vilkårlige virksomheder med ansøgninger fra arbejdsløse. Det skriver Avisen.dk.

HK Hovedstaden har modtaget stribevis af henvendelser fra medlemmer, der føler sig til grin efter at have været i aktivering hos AS3, og HK-afdelingens formand, Christian Grønnemark, retter en skarp kritik mod den såkaldte anden aktør.

- Det er useriøst. Moralen brister fuldstændig, når man beder ledige om at sende cv til 150 virksomheder på en gang. Det er regulært spam, som er spild af virksomhedernes tid, de lediges kræfter og skatteborgernes penge, siger Christian Grønnemark.

Hundrede firmaer får samme CV

Loven kræver, at ledige også søger job uopfordret - ellers risikerer de at miste dagpenge eller kontanthjælp. Men hos AS3 består de uopfordrede ansøgninger ifølge Avisen.dk i, at et program udvælger op til flere hundrede virksomheder inden for den lediges fag. Efter et par tryk på musen modtager samtlige virksomheder så en mail med den samme ansøgning og CV, som overhovedet ikke er målrettet virksomhedens profil eller behov.

Regningen for aktiviteterne hos AS3 ender hos Københavns Kommune, hvor metoden også vækker bekymring.

- Alle ved, at det gælder om at søge målrettet og fokuseret. Det her lyder som det stik modsatte. Det er klart, at vi må tage kontakt til leverandøren, hvis det her foregår, siger jobcenterchef Michael Kornager til Avisen.dk.

AS3 tager imidlertid kritikken med sindsro. Kommunikationschef Nikolaj Dalsgaard understreger, at spredehagls-metoden blot er ét blandt mange redskaber, der gerne skulle bringe den ledige tættere på job.

Baggårdsfirmaer skal lukkes

De private firmaer, som tjener penge på at vejlede ledige for kommunerne, har længe været genstand for kritik. HK Hovedstaden mener, at regeringen bør bruge den kommende reform af beskæftigelsessystemet til et endeligt opgør med jobfirmaerne.

- De private aktører bør lukkes. Jobcentrene gør det mindst lige så godt eller bedre, så der er ingen fornuftig grund til, at kommunerne bliver ved med at nære de her baggårdsfirmaer, siger formand Christian Grønnemark.

Han henviser til Rigsrevisionen, som i sommer konkluderede, at kommunernes egne jobcentre er bedre til at få ledige i arbejde end de private jobfirmaer.

På Københavns Rådhus tager Enhedslisten nu sagen op på det kommende møde i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.

Jobsøgning

har du en idé til en god historie? Så send den endelig til os.

Send en mail

har du en idé til en god historie? Så send den endelig til os.

Send en mail

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK