Er du træt af at gentage dig selv?

23. januar 2014  |  Vigdis Jensen

Vend gentagelserne til din styrke i stedet. De kan være dit stærkeste kommunikationsvåben.

Er du træt af at gentage dig selv?

For de fleste af os kommunikatører er kreativt vinklede nyheder og oplysninger samt nye, fængende sproglige udtryk helt essentielle faktorer i det daglige kommunikationsarbejde. Faktorerne er vigtige for både vores egen faglige integritets skyld, så vi forbliver konstant progressive og bevæger os i takt med tiden og tendenserne, og fordi vores modtagere skal føle, de bliver berigede med viden af kompetente afsendere. Det er i højeste grad gennem kommunikationen og sproget, at vores modtagere identificerer sig med vores virksomhed og produkt og danner sig en mening om begge. Høj sproglig standard og formidlingstroværdighed er derfor også direkte proportionelle med vores publikums opfattelse af virksomheden og dens kompetencer. Jeg er selv en meget kræsen kommunikationsmodtager og kan kun bekræfte, at en generel brug af gentagelser klart hjælper med at holde en høj kommunikationsstandard.

Mange sprog- og kommunikationsfolk har på et tidspunkt fået at vide, at de aldrig må undervurdere eller tale ned til deres modtagere. Men samtidig er det også vores opgave at huske på, at modtagerne heller ikke må forventes at besidde overnaturlige hukommelseskræfter og være i stand til at lagre samtlige informationer, der nogensinde er løbet igennem deres ører og øjne.

Modtagerbevidste kommunikatører har for længst indset gentagelsernes kraft og bruger dem til dels at gøre læserne mere nysgerrige ved at henvise til allerede bragte artikler, indlæg eller andet tidligere formidlet indhold, og dels til at udvide videnshorisonten og højne det faglige kompetenceniveau ved at give kommunikationen dybde og sammenhæng. Ved at sætte gamle idéer eller temaer ind i nye kontekster – eller nye idéer i gamle kontekster – viser vi som kommunikatører, at vi formår at bevare det store overblik og tænke innovativt, og at vi i det hele taget er bekendte med vores virksomheds og fags udvikling. Det er alt sammen med til at højne både vores egen og vores kommunikations troværdighed betragteligt.

Du kan som kommunikatør opleve at blive anklaget for idéforladthed, hvis du gentager sig selv – især hvis du har siddet i den samme virksomhed i flere år. Men vi må ikke banke os selv oven i hovedet med tegneseriehammeren, hvis vi trækker på allerede bragte historier og diskuterede emner. Her skal vi i stedet tage til genmæle og bøje knivskarpt i neon, at vi bruger gentagelser som en strategi til at profilere vores virksomhed på så konsistent og troværdig en måde som muligt. Vores virksomheds vision, mission og virkeområder har næppe ændret sig nævneværdigt i tidens løb, så denne konstant er også afgørende at få afspejlet i kommunikationen. Vi skal derfor ikke være bange for at bringe gamle historier med et 2014-twist eller tage det præcis samme emne op, som vores fagfælle måske netop har gjort – blot med vores egen synsvinkel.

Som kritisk kommunikationsmodtager vil jeg drages ind i en virksomheds kommunikation. Jeg vil have konsistens, kvalitet og en lysende rød tråd, så jeg føler, at jeg (nogenlunde) ukritisk kan tage de budskaber, der bliver formidlet, ind, og at kommunikatørerne bag teksterne har brugertilpasset på bedste vis og sat min rolle som læser højt. Jeg forventer i al beskedenhed, at de gør deres bedste for at give mig et produkt af højest mulig kvalitet og størst mulig relevans; og igen i denne henseende er gentagelser både værditilførende og kommunikationsfremmende.

Og prøv engang at kigge på gentagelser som marketingstrategi. De er muligvis det allervigtigste redskab, der findes. Forestil dig, at en veninde fortæller dig, hun er begyndt at abonnere på et eller andet fedt træningsmagasin. Spild af penge er måske det første, du tænker; så du hæfter dig ikke synderligt ved oplysningen. Så ser du, at en Facebookside, som du følger nøje, anbefaler magasinet til sine læsere. Du registrerer det – overrasket, men er stadig ikke overbevist. Så læser du i Berlingske næste dag, at det er det mest læste magasin blandt sportsudøvere, hvorefter en kammerat fortæller om sine vilde resultater af øvelserne i magasinet. Og så videre. Nu begynder du virkelig at overveje at abonnere på magasinet, ikke? Ifølge manden bag Zen Habbits, en blog der ligger i Top 25 over verdens mest læste blogs, kræver det 3-5 anbefalinger og/eller gentagelser for at incitere folk til endegyldigt at foretage en ændring.

Så gentag dig selv – du vil gøre virksomheden, læserne og dig selv en kæmpe tjeneste.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK