Hjælp, jeg er løbet tør for idéer

23. januar 2014  |  Vigdis Jensen

Tag en dyb indånding, og læs denne artikel. Jeg lover dig, at du vil føle dig kamprustet bagefter.

Hjælp, jeg er løbet tør for idéer

Især virksomheder, der har aktiviteter på de sociale medier, fører en blog eller jævnligt udsender nyhedsbreve, har brug for kreative hjerner, der regelmæssigt kan bidrage med relevant og spændende indhold. Men hvad nu hvis der slet ikke er noget nyt eller revolutionært at fortælle? Og kan man nu også løbe helt tør for idéer? Ja, det kan man. Sagtens. Sikke en møgartikel tænker I nu; det var slet ikke, hvad I håbede at finde ud af. Men hæng på lidt endnu ... Man skal heller ikke lede længe for at finde personer, der mener, at der end ikke findes sådan noget som "nye idéer" længere, men derimod kun gamle idéer, der bliver gentænkt og sat ind i nye kontekster. Dén tankegang ser jeg dog ende med en længere filosofisk udredning, så den lader vi ligge for nu. Sikkert er det i hvert fald, at selv de mest kreative mirakelmagere af og til ender i kreative blindgyder, hvor både inspirationen og motivationen svigter dem.

Det kan godt være skræmmende at løbe tør for idéer. Man stopper med at tænke rationelt og leder i stedet desperat og ufokuseret efter en redning. Det er lidt ligesom at løbe tør for penge. Lidt. For i stedet for roligt og metodisk at finde en udvej på den udfordring man er stillet over for, kan man risikere at blive overvældet af panik og afmagt. Derfor er det første skridt på vejen til at kunne tænke klart og frit, at vi lige slår koldt vand i blodet.

Der kan pustes ild i idégenereringen. Og den gamle plade, der spiller i den samme rille inde i dit hoved, kan spilles over ved hjælp af simple tiltag og overvejelser:

• Kig på din liste over idéer, og søg inspiration
    For sådan én har du da, ikke? Det kan være til stor hjælp at lave og løbende opdatere en idéliste, hvori du inkluderer pludselige indfald, navne på spændende foredragsholdere eller koncepter, interessante artikler, relevante Instagram-konti, blogs med skævt, informativt,satirisk eller researchbaseret indhold eller andre observationer.
  • Tal med dine modtagere
    Hvis du har mulighed for det, kan det være alle tiders løsning at spørge dine modtagere, hvad de selv mangler indsigt i eller ønsker hjælp og afklaring til. Her er de sociale medier naturligvis oplagte værktøjer.

• Tal med dit personlige netværk Løsningen på din kreative blokade kan også findes i en kop te med en god ven, da samtaler og meningsudvekslinger både på det bevidste og ubevidste plan får nye tanker, vinkler og input til at spire frem.
  • Kig indad
    Forskellige metoder fungerer for forskellige mennesker og situationer. For nogle er det måske mere fremmende for kreativiteten at lukke alle ude frem for at inkludere flere. Hvis du nogensinde har været på et kursus i mindfulness, vil du eventuelt have et lille forspring ift. denne strategi. Sæt dig for dig selv, kig indad, og forsøg at finde ting ved dig selv – eller holdninger – der har ændret sig, og find frem til, hvad der har forårsaget disse ændringer. Reflekter over ting, du har lært, gjort eller været igennem. Ofte er denne teknik den mest effektive, men tit er vores tanker så forbigående, ustrukturerede og kaotiske, at vi ikke formår at stoppe op og holde fast i dem.
  • Hurtigskrivning
    Også kendt som stream of consciousness-skriveteknikken, flowskrivning, freewriting m.m. Her sætter du dig ned ved din computer og afsætter 5-10 minutter til at lade en fri strøm af ord, tanker og forestillinger komme til dig og flyde ud gennem dine fingre. Du kan fastsætte et tema forinden eller simpelthen bare lade associationer, indtryk og følelser komme frit til dig. Fingrene skal hoppe konstant rundt på tastaturet. Selv hvis du ikke ved, hvad du skal skrive, skriver du: Jeg ved ikke, hvad jeg skal skrive. Jeg føler mig presset og forvirret – eller hvad din indre monolog nu måtte gå på. Teknikken kan afføde overraskende udfald og hjælpe dig med at få ryddet ud i dine tanker.
  • Brainstorming
    Mindmapping eller brainstorming bliver altid nævnt som guldredskaber i den kreative fase, men jeg vælger at sætte disse metoder på til sidst, da de aldrig har virket for mig personligt. Jeg bliver mest af alt frustreret over det blanke stykke papir foran mig, og den sindstilstand har aldrig fremelsket fremragende idéer i mig. For nogle er det dog netop dette provokerende hvide stykke papir, der skal til for at vende tingene på hovedet og skubbe de gode idéer ud over kanten og ned på papiret

Vi har alle oplevet kriser og træghed i en kreativ proces – og vil desværre fortsætte med det – men heldigvis er der da hjælp til selvhjælp. Hvad er dine største inspirationskilder? Bruger du særlige metoder ved kreativt lavvande? Del endelig din indsigt med os – stort som småt.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK