Lederen i Laboranten januar 2014

23. januar 2014  |  Dansk Laborant-Forening

Får du som arbejdsmiljørepræsentant den nødvendige tid til at udfylde din rolle som kollegaernes vogter for et sikkert arbejdsliv?

Får du som arbejdsmiljørepræsentant den nødvendige – og lovpligtige –kompetenceudvikling?

Har du fået nok af de seneste års mange effektiviseringer og besparelser? Og oplever du, at det efterhånden har fået konsekvenser for et godt arbejdsmiljø hos dig?

Mange steder opleves det, at effektiviseringer udmønter sig som et øget fokus på sygefravær og målinger af antal arbejdsulykker eller tilløb til ulykker.
Alt sammen meget sympatisk, hvis det ikke samtidig bliver til et rigidt måleinstrument, der opleves af kollegaerne som endnu et kontrolsystem, der får til formål at hænge ud, anklage og bebrejde.
Uddeling af hjerter for antal observationer inden for f.eks. tilløb til ulykker, røde/grønne bolde som måleinstrument for antallet af negative/positive arbejdsdage eller opsatte klistermærker, der angiver, at man skal holde i gelænderet, når man går ned af trappen – det er alt sammen eksempler på arbejdsmiljøtiltag, der på papiret kan virke vældig smarte, men udført i praksis til tider blot får et skuldertræk med på vejen af kollegaerne.
Måske fordi vi oplever det mere som et adfærdsregulerende regelsæt end arbejdsmiljøtiltag, der gør noget konkret ved arbejdsbelastninger og støj, et højt arbejdstempo og manglende anerkendelse for ens arbejdsindsats?

Samtale fremmer forståelsen – samarbejde fremmer løsningsmodeller.
Som arbejdsmiljørepræsentant kan man ende i lidt af et professionelt limbo, hvor arbejdsgiveren på den ene side forventer loyalitet over for diverse kreative projekter – og på den anden side en kollegagruppe, der har svært ved at forstå meningen med klistermærker, bolde og hurraråb, når månedens målepunkter er nået.
Derfor er det vigtigt, at I som arbejdsmiljørepræsentanter holder jeres kompetencer ved lige. Ikke mindst så I kan indgå konstruktivt i de arbejdsmiljøtiltag, som arbejdsgiverne sætter i søen. I dette nummer af LABORANTEN har vi valgt at afsætte pladsen til fokus på jeres arbejdsmiljø. På midtersiderne finder du tilmed et indstik med de tilbud, der er for dig som arbejdsmiljørepræsentant.
Fordi Dansk Laborant-Forening sætter stor pris på arbejdsmiljørepræsentanternes arbejde. Fordi I ikke kan få nok – nok anerkendelse og nok muligheder for at udvikle jer, så I er på omgangshøjde med det moderne arbejdsmiljøarbejde anno 2014.

Susanne Bahne Hansen
susanne@dl-f.dk