Thorning: Erhvervsuddannelser er vindere

23. januar 2014  |  Nordjylland  |

Torsdag formiddag åbnede statsministeren DM i Skills i Aalborg. Indtil lørdag konkurrerer unge på godt håndværk – også i HK-fag.

Statsminister Helle Thorning-Schmidt besøgte DM i Skills.

Statsminister Helle Thorning-Schmidt sammen med Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen (tv) og formanden for Skillsdenmark Jesper Juul Sørensen.

-Erhvervsuddannelserne skal hives op hvor de hører til: De er vinderuddannelser.

Det sagde statsminister Helle Thorning Schmidt, da hun torsdag formiddag åbnede danmarksmesterskaberne i erhvervsuddannelse – DM i Skills – i Aalborgs Gigantium.

-I er eliten og ambassadører for erhvervsuddannelserne, sagde hun til de 280 unge fra 48 erhvervsuddannelser, der her til og med lørdag konkurrerer i godt håndværk.

-Skills giver flere unge lyst til at gå i gang med en erhvervsuddannelse, og det har vi brug for. I Danmark er ingen uddannelser er finere end andre og alle uddannelser giver muligheder for rigtig gode job. Det skal vi blive ved med, og det er vores ambition at gøre uddannelserne endnu bedre, sagde Helle Thorning-Schmidt.

I løbet af de tre dage ventes omkring 30.000 besøgende i Gigantium, hvortil der er gratis adgang. Blandt de besøgende er et stort antal nordjyske skoleelever, som ankommer med busser fra hele landsdelen.

Besøg DM i Skills på nettet

HK-fag er med

Detailholdet fra EUC Nordvest i Thisted

Detailelever fra EUC Nordvest i Thisted: Michelle, Simone, Marie, Daniela og Jakob.

Ikke blot smede, vvs’ere, elektrikere og murere, men også unge i HK-fagene detailhandel, mediegrafik og grafisk teknik deltager i DM i Skills.

Mens fem hold af HG-elever fra nordjyske handelsskoler dyster om at blive landets bedste, er grafikerne udelukkende med som demonstrationsfag og viser, hvad fagene kan.

For detail-eleverne på de nordjyske handelsskoler er DM i Skills kulminationen på flere måneders arbejde med at udvikle deres butikskoncepter. De deltagende hold er alle vindere af konkurrencer på deres lokale handelsskoler.

Det gælder også holdet fra EUC Nordvest i Thisted, som stiller op med et butikskoncept fra den lokale Butik Unik.

-Vi har valgt den butik, fordi den er anderledes og sælger både tøj og brugskunst. At den rammer sin målgruppe rigtig fint, har vi selv oplevet, mens vi har arbejdet med opgaven. Det er fedt at komme med til Skills og godt at skrive på CV’et, når vi skal have læreplads, siger de fem unge thyboer.

Detailhold fra erhvervsskolen Tradium i Hobro.

Fra Hobro deltager handelsskoleeleverne Mark, Cecilie, Lykke og Signe.

Fra den anden ende af landsdelen deltager fire HG-elever fra Tradium i Hobro med et butik-koncept ’Old Pint’, der sælger specialøl og sodavand.

-Det er en udfordring som kræver stor kreativitet. Det synes vi er lykkedes rigtig godt, og vi håber at vinde, siger de.

I alt deltager 12 hold detail-elever fra hele landet. De bedømmes på forskellige parametre, som fx dekoration, markedsføring og personligt salg. Vinderholdet kåres lørdag.

Se programmet for Skills 2014

Udstillingsvindue for erhvervsuddannelserne

HK's konkurrence om en iPad var populær hos besøgende skoleelever.

HK/Handel og HK/Privat er med på Skills.

Det er fjerde gang, at DM i Skills finder sted. I SkillsDenmark, der står bag mesterskabet sammen med Aalborg Kommune og Region Nordjylland, glæder man sig til et brag af et mesterskab.

-DM i Skills giver eleverne fra erhvervsuddannelserne noget at stile efter og en mulighed for at kæmpe mod hinanden i faglighed. Først og fremmest er DM i Skills dog et udstillingsvindue henvendt til de mange unge, der skal til at vælge ungdomsuddannelse. Vi vil gerne vise dem, hvor mange muligheder der er på erhvervsuddannelserne. Og vi vil gerne fortælle dem, at erhvervsuddannelserne virkelig har noget godt at tilbyde, siger formand Jesper Juul Sørensen fra SkillsDenmark.

-Med en erhvervsuddannelse kan man både få job og løn som færdiguddannet i en tidlig alder, og man kan vælge at læse videre enten med det samme eller senere i livet, tilføjer Jesper Juul Sørensen.

Elev Uddannelse