Formand om lønudvikling: Dybt beklageligt og utilfredsstillende

24. januar 2014  |  HK Stat  |

Rita Bundgaard

Rita Bundgaard, formand for HK Stat. Foto: Mikkel Østergaard

Selvom priserne stiger historisk langsomt, falder købekraften for mange i denne tid. Den overraskende lille stigning på 0,41 procent i lønnen 1. april 2014 vækker eftertanke hos HK Stats formand.

- Det her resultat er under ingen omstændigheder tilfredsstillende. Da vi indgik overenskomsten, var vores bedste bud, at vi ville ende med en stigning til første april på 1,1 procent. Men både reststigningen og lønudviklingen på det private område artede sig anderledes, end vi forudsatte. Heldigvis viste priserne sig også at stige historisk langsomt, så på den måde kunne det have set værre ud, siger Rita Bundgaard, formand for HK Stat og en af hovedforhandlerne i CFU.

Det var CFU, der sammen med finansminister Corydon forhandlede forliget om lønnen for alle statsansatte på plads i februar 2013.

Rekordlave prisstigninger

I august 2013 blev forbrugerprisinflationen – det vil sige prisstigningerne i Danmark – målt til 0,4 procent. Det er det laveste niveau i den tid, arbejdsmarkedets parter har udarbejdet en fælles statistik om udviklingen i arbejdsomkostningerne i Danmark. I hele 2013 steg priserne omkring 0,8 procent.

Også i den foregående overenskomstperiode – 2009-2011 – lå de generelle stigninger til statens ansatte i den lave absolut ende med sammenlagt 1,3 procent over 2 år, da reguleringsordningen havde taget sit. Men trods små prisstigninger, oplever mange statsansatte  – og særligt dem, der ikke får anden lønfremgang end de minimale generelle stigninger, at deres købekraft falder.

Læs Magreste OK-periode i mands minde

- Det er dybt beklageligt, at lønudviklingen bliver så begrænset – og at vi har set samme tendens gennem flere år, siger HK Stats formand.

- Vi må samle og gøre vores erfaringer efter udmøntningen af overenskomstresultaterne i både 2011 og 2013 op. Vi skal finde ud af, hvordan vi får indrettet et system, der både sikrer acceptable lønstigninger til alle og fortsat mulighed for lokal løndannelse, siger Rita Bundgaard.

Allerede næste år skal overenskomsten fornys, og i de faglige organisationer er forberedelserne så småt ved at gå i gang. Efter sommerferien beslutter fx HK Stats bestyrelse, hvilke krav den vil stille på vegne af medlemmerne.

Ordforklaring

Reststigning: lønudgifter, der hænger sammen med blandt andet lokale lønstigninger og ændret sammensætning af medarbejderstaben

Realløn: Det man kan købe for sin løn

Generelle stigninger: De reguleringer af basislønninger og tillæg, som bliver aftalt ved ok-forhandlingerne og som gælder alle statens ansatte

Lokal løndannelse: De lønstigninger, den enkelte opnår i kraft af tillæg af forskellig art.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK