HK Hovedstaden sætter dagsordenen

24. januar 2014  |  Hovedstaden  |  HK Kommunal Hovedstaden

I den forgangne uge har HK Hovedstaden flere gange blandet sig med markante indspark i debatten.

HK Hovedstaden har gennem det seneste halve år gentagne gange haft frustrerede og oprørte medlemmer i røret, der har fået mangelfuld rådgivning under forløb hos AS3 Employment som anden aktør. De er blandt andet blevet sat til at spamme arbejdsgivere med cv'er. Forklaringen har lydt, at uopfordrede ansøgninger sagtens kan give jobs.

Historien om AS3 når medierne

Formand for HK Hovedstaden Christian Grønnemark

Christian Grønnemark i TV2 Lorry

Mandag den 20. januar dukkede historien op hos netavisen avisen.dk, og det affødte med det samme politiske reaktioner. Fra morgenstunden var formand i HK Hovedstaden Christian Grønnemark i P4 for at fortælle, hvorfor HK Hovedstaden finder behandlingen af de arbejdsløse stærkt problematisk. I løbet af ugens første dage kunne man læse historien i flere medier som politiken.dk og ekstrabladet.dk men også hos Jyske Vestkysten og Ritzau. Problemet er på den måde kommet mange for øre. På Københavns Rådhus bliver sagen nu taget op politisk: mange er forargede over, at kommunens skattepenge bliver brugt til at spilde både de arbejdsløses og virksomhedernes tid.

Den mangelfulde rådgivning er samtidig stærkt problematisk, for den kan i værste fald få konsekvenser for, om de ledige vurderes at stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Det kan gå ud over deres ret til dagpenge.

HK Kommunal Hovedstaden og whistleblowerordning

Formand i HK Kommunal Hovedstaden Winnie Axelsen

Winnie Axelsen i DR2

Senere på ugen var det HK Kommunal Hovedstaden, der fik medietid. Whistleblower-ordninger breder sig nemlig til det offentlige, og Region Hovedstaden har således som den første region i landet besluttet at indføre ordningen. Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune har allerede indført ordningen.

Onsdag den 22. januar var Formand for HK Kommunal Hovedstaden Winnie Axelsen i clinch med regionsrådsmedlem Charlotte Fischer (R) på DR2. Winnie Axelsen slog til lyd for, at der med tillidsmandssystemet allerede eksisterer et unikt system i det offentlige, som beskytter folk, der vil påpege fejl og mangler. ”Det vil være rigtig ærgerligt hvis whistleblowerordninger kommer til at udhule det fantastiske system vi har i dag. Vi har et samarbejdssystem, hvor tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter allerede er beskyttet, så de kan tage ømtålelige sager videre i systemet. Hvis folk er bange for at tage sager videre, så er det i virkeligheden mere arbejdspladskulturen, der skal arbejdes med," lød det blandt andet fra Winnie Axelsen.

Kassetænkning spænder ben for arbejdsløse

Ugen bød også på en historie om, at Carsten Koch-udvalget, der er blevet sat til at se på det danske beskæftigelsessystem, vil have et opgør med kommunal kassetænkning. Alt for ofte kan kommunernes jobcentre ikke vejlede de arbejdsløse om jobmulighederne i nabokommunerne.

HK Hovedstaden hører tit om problemet. Formand Christian Grønnemark var i flere medier citeret for at sige: "Der er jo en grund til, at jobcenterchefen altid bor dør om dør med kommunens økonomichef. Det er forrykt, at kommunerne driver købmandskab på bekostning af ledige - det skal vi væk fra."