Kvinder bliver presset væk fra udvikler-stillinger

27. januar 2014  |  Samdata  |  Ernst Poulsen

Kvinder skal stadig forklare og forsvare sig, hvis de vælger at tage en uddannelse som programmør. Selv når de har taget uddannelsen, bliver de kvindelige udviklere nemt presset ud af faget igen, viser forskning.

Det er ganske få kvinder, der tager en uddannelse som programmør - og selv de kvinder, der tager uddannelsen, ender med at blive presset væk fra de prestigefyldte job. Det fortæller lektor ved CBS, Christopher Mathieu, der har undersøgt kønsroller i svenske og irske IT-virksomheder. Hans forskning viste, at kvinderne gradvist blev lokket eller skubbet væk fra stillinger som udviklere. I stedet havner de i jobs som designere eller projektledere. Det sker selv om både mænd og kvinder vurderer, at det er stillingerne som udviklere, der er de mest prestigefyldte.

Ikke kønnet – men kønsrollerne

Henrike Lode underviser i spil-programmering på ITU, og har ved siden af sit eget spil-firma, der udvikler spil. Hun mener, at forskellen ikke ligger i kønnet – men i kønsrollerne.

”Når det kommer til logisk tænkning, problemløsning, team-arbejde, ledelse og faglige evner, så mener jeg, at mænd og kvinder er lige gode til at lære de samme ting.”

”Men mænd og kvinder er opdraget til at opføre sig forskelligt for at leve op til bestemte kønsroller. Når mænd vælger at blive programmører, så er der større chance for, at det bliver accepteret af samfundet, end når kvinder tager det samme valg, og derfor er faget mandsdomineret.”

”I det miljø er det nemmere for mænd at udvikle deres evner og passion, mens kvinder konstant er i konflikt mellem deres faglige identitet og deres kønsidentitet. Desto bedre programmører de bliver, desto mindre bliver de set som rigtige kvinder,” mener Henrike Lode, der også mener piger opdrages, så det er sværere for dem at begå sig i programmeringsverden.

”På en måde bliver piger ofte opdraget af forældre, samfundet og skolen til at være perfekte og gøre tingene rigtigt, mens drenge må lave fejl – og forsøge en gang mere. Det første du lærer i programmering er, hvordan du håndterer fejl og pga. kønsrollerne, så har piger måske sværere ved at håndtere fejl og kritik,” vurderer hun.

Henrike Lode

Kvinder er sociale. Mænd er nørder

Henrike Lode mener også at folk, der vil lære programmering er næsten besat af nysgerrighed, og at de derfor måske er lidt sociale skæve. ”Jeg oplever, at piger ofte er lidt mere sociale, mens mandlige programmører ofte har problemer med at interagere med andre mennesker specielt folk, der er anderledes end dem selv.”

Og den opfattelse står hun ikke ene med. ”Man taler om, at kvinders sociale intelligens gør, at de er bedre egnet til denne type af jobs,” siger Christopher Mathieu. ”Derfor bliver de ofte ført over i blødere roller.”

Blandede hold giver bedre resultater

En af dem, der gerne ser kvinder blive mere synlige i IT-branchen, er softwareudvikler Therese Hansen, der er medstifter af IT-firmaet Monzoom og blogmediet QED.dk.

Hun forsøger selv at være synlig for at være en rollemodel: ”Jeg fik forleden et takkebrev fra en totalt fremmed, som takkede mig for at være en, man kunne spejle sig i.” Hun oplever også, at kvinder skal overkompensere.

”Hvis kvinder endelig har vovet sig ind i IT-branchen, så skal de forsvare det valg konstant. Det er ikke usædvanligt, at man skal "bevise sin nørdhed" overfor fremmede i branchen, før de tager en seriøst.

Therese Hansen mener, at der skal sættes tidligt ind. ”Man kunne starte med at se på vores valg af fag og spørge, hvorfor Danmark har et af de mest kønsopdelte arbejdsmarkeder i vesten. Projekt XX-it har f.eks. konstateret at erhvervsvejledningen i folkeskolen bliver dårligere og dårligere i forhold til at bryde arv og give plads til alternative valg.

”Hun ønsker sig også flere initiativer, der skal få piger til at interessere sig for programmering allerede i en tidlig alder – i stil med fx Triforks GOTO-camp for unge mellem 9 og 18 år.

Teams med begge køn er mest intelligente

Det mest afgørende argument for at få flere kvinder ind i IT-branchen er imidlertid, at det giver bedre resultater, understreger Therese Hansen.

”Der er vist ikke mange, der er uenige i, at teknologi fylder meget i vores hverdag, og hvis kvinderne ikke er med, så står de sidst på prioriteringslisten i forhold til at få deres behov dækket.”

Forskning viser, at teams med en diversificeret sammensætning løser opgaver bedre. Derudover er der forskning der viser, at et team arbejder bedre, når der er kvinder med.”
Du kan læse mere om kvinder i IT-branchen og om Christopher Mathieus forskning i det kommende nummer af Samdata Magasinet– både på papir, tablet og web.

Hent Samdata Magasinet til din tablet her: iOS / Android