Seniorer på arbejdsmarkedet? - Ja tak!

27. januar 2014  |  Midt

”Det grå guld”, ”seniorer på arbejdspladsen”, ”rutinerede kolleger”... Uanset hvad vi kalder seniorer på arbejdsmarkedet, så skal danske virksomheder blive bedre til at fastholde og inddrage den ressource, som gruppen repræsenterer.

- Jeg føler mig ikke for fin til at tage emnet seniorer og arbejdsmarkedet op, når både Dronning Margrethe og statsministeren havde det på dagsordenen i deres nytårstaler, smiler Pia Tørving, formand for HK Kommunal Midt, mens hun tilføjer:

pia tørving- Det er faktisk et yderst relevant emne, når vi nærmer os et arbejdsmarked, hvor der bliver brug for alle ressourcer. Danske virksomheder kommer til at mangle kvalificeret arbejdskraft. Her er seniorerne på arbejdsmarkedet et godt bud på en ressource, vi skal have aktiveret.

Bedre balance mellem unge og ældre

Pia Tørving opfordrer til et opgør med den lidt ensidige fokus på unge medarbejderes kvaliteter, der indimellem præger danske virksomheders måde at rekruttere på:

- Unge medarbejdere kommer ofte med en energi, der gør en stor forskel, men vi skal huske hinanden på, at det ikke kun er det, der er brug for. For der er masser af jobs og funktioner, hvor seniorer kan byde ind med værdifuld erfaring. Det gælder for eksempel jobs, hvor der er kontakt til kunder eller borgere. Her udstråler ældre kolleger ofte en ro og erfaring, der er god i dialogen med bestemte grupper. Det gælder både for den offentlige og den private del af arbejdsmarkedet, der for mig er to områder, der er hinandens forudsætninger, konstaterer Pia Tørving.

Mere respekt fra arbejdsgiverne

Til Ugebrevet A4 udtaler Rikke B. Ørum, der er chef for HR og Arbejdsmiljø i arbejdsgiverorganisationen Dansk Erhverv, at ”...erfaring kan i nogle tilfælde være en gave. Men andre steder kan det nærmest være en hindring for ansættelse på et dynamisk arbejdsmarked, som har ændret sig med stormskridt, siden seniorerne begyndte at høste deres erfaringer”. Den udtalelse ser Pia Tørving som en mangel på respekt fra arbejdsgivernes side:

- Selvfølgelig er man som arbejdstager på mange måder forpligtiget til at følge med og holde sig opdateret på mange ting. Det er af samme grund, at HK Kommunal etablerer kompetencepuljer, engagerer sig i uddannelsespolitik, har fået indført et overenskomstmæssigt krav om en skriftlig udviklingsplan for den enkelte medarbejder osv. Til gengæld bør seniorernes erfaringer ikke tales ned, som Rikke B. Ørum gør det.

- For der vil stadig være mange jobs, hvor der er brug for seniorernes kvaliteter og kompetencer. Og på mange områder vil seniorerne med selv korte efteruddannelsesforløb kunne opdateres, så de i højere grad matcher kravene på arbejdsmarkedet, siger Pia Tørving.

Arbejdsmarked Senior

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside