Bedre "lyttekultur" i staten, tak!

28. januar 2014  |  Midt

OAO (Offentligt Ansattes Organisationer) fik i slutningen af 2013 lavet en undersøgelse blandt offentligt ansatte om tillidsreformen i den offentlige sektor. Undersøgelsen viste bl.a., at der på mange statslige arbejdspladser bliver lyttet for lidt til medarbejderne.

Det koster vigtigt input og mulighed for innovation, at der ikke er en bedre ”lyttekultur” i staten.

brita andersen

- Vi har alt for mange ansatte i staten, der ifølge undersøgelsen føler, at de sidder med viden, forslag og ideer til, hvordan den statslige service kunne forbedres over for borgerne. De har ofte et godt bud på, hvordan arbejdsgange og arbejdsopgaver kunne ændres, siger Brita Andersen, der er formand for HK Stat Midt.

- Der er mange gode grunde til, at vi skal samle bedre op på den ressource, der er hos medarbejderne i staten. De sidder ofte helt tæt på borgere og opgaver. Det kræver dog, at offentlige ledere øverst i systemet bliver bedre til at signalere til deres organisationer, at forslag og indspark fra medarbejderne er velkomne. Det er disse ledere, der skal starte en positiv idébølge igennem det offentlige system.

Indflydelse skaber ejerskab og trivsel

For Brita Andersen handler det i høj grad om motivation, hvis tillidsreformens ideer skal omsættes i praksis:

- På statslige arbejdspladser er det ikke anderledes end på alle andre arbejdspladser, hvor dialog skaber tillid, og hvor indflydelse skaber ejerskab hos den enkelte medarbejder. Det motiverer dig, når du bliver spurgt og ikke mindst lyttet til. Så føler du mere for det projekt, du er en del af. Og med følelsen af ejerskab følger også bedre trivsel på arbejdspladsen.

- En bedre lyttekultur på statslige arbejdspladser er med andre ord nøglen til mange gode plusser i hverdagen. Det gælder for den enkelte medarbejders trivsel, det generelle arbejdsmiljø, større ejerskab og i sidste ende bedre service over for borgerne.

Ikke så svært endda

OAO’s undersøgelse tegner et klart billede af en problemstilling på arbejdspladserne i både stat, regioner og kommuner. Til gengæld ser Brita Andersen et lige så klart billede af mulige løsninger for sig:

- Det er efter min mening ikke så svært endda. Det kræver først og fremmest en åben dialog om, hvordan vi bliver bedre til at omsætte tillidsreformens ambitioner i de offentlige ansattes hverdag. Det kræver en ledelse, der på alle planer og niveauer går forrest. Det kræver både uformelle og formelle rammer om udveksling af ideer og input. Og så er det først og fremmest nødvendigt med en gennemgribende fornyelse af hele idékulturen i det offentlige. For vi kan som borgere ikke være tjent med, at der ikke bliver hævet mere i den idébank, medarbejderne sidder med, slutter Brita Andersen.

Arbejdsmiljø Medbestemmelse

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside