Jobrotation stiller dig bedre

27. januar 2014  |  Østjylland

Aarhus: HK tilbyder nu jobrotationsforløb for ledige målrettet private arbejdspladser inden for kontor, lager og detail

Jobrotation stiller dig bedre

Du står stærkere på arbejdsmarkedet, hvis du deltager i jobrotation – uanset om du er ledig eller i arbejde. Er du i arbejde, kommer du på skolebænken for at blive opkvalificeret og bliver bedre rustet til at forblive i job. Er du ledig, kommer du i et rotationsvikariat, og dine chancer for et varigt job stiger. En undersøgelse viser, at 67 pct. af de ledige kommer i job kort tid efter endt rotationsforløb.

Arbejdsgiveren behøver ikke frygte for økonomien i et rotationsforløb, det offentlige yder nemlig 198,23,- kr. pr time til vikarudgifterne. Arbejdsgiveren behøver heller ikke frygte for, om den ledige kan indgå i arbejdet. Den ledige får fire ugers relevant uddannelse, inden vikariatet begynder.

Det ny jobrotationsprojekt er resultatet af et samarbejde mellem Jobcenter Aarhus, KompetenceMidt og HK Østjylland og er delvist finansieret af midler fra EU’s socialfond. Formålet er at udbrede jobrotationsforløb på det private HK-område i Aarhus. Projektet tilbydes alle ledige HK’ere, som bor i Aarhus Kommune, er dagpengeberettiget og med mindst tre måneders ledighed bag sig.

For den ledige er forløbet opdelt i tre faser: først fire ugers uddannelse, så aktiv søgning og endelig ansættelse som vikar. Det forventes, at i hvert fald halvdelen af kursusdeltagerne får et vikariat.

De første to hold begyndte i januar, og i april starter endnu tre op inden for hhv. kontor, lager og detail. De fire ugers uddannelse består af fire AMU-mål, som enten kan supplere en faglært uddannelse eller give merit til en Grundlæggende VoksenUddannelse, som er en erhvervsuddannelse uden praktikplads (din erfaring erstatter praktikdelen). Inden for handelsområdet kan forskellen mellem ufaglært og faglært måles til ca. 1.700 kr. månedligt.

HK kan lave sådanne aftaler med uddannelsesinstitutioner og arbejdsgivere, fordi HK’s overenskomst dækker kontor-, lager- og detailområderne. HK Østjylland har selv ansat tre jobrotationsvikarer og indgår på den måde direkte i projektet.

Er du interesseret i at høre nærmere – kontakt:

Kristian Sørensen
Konsulent
kristian.soerensen@hk.dk
Mona Kierbye Mårslet
Assistent
mona.kierbye.maarslet@hk.dk

Om projektet

Hvad er jobrotation i dette projekt?
I jobrotation indgår en ledig for en beskæftiget, mens denne bliver opkvalificeret. Den ledige behøver dog ikke direkte at indgå i samme stilling. Dvs. en ansat fra en bestemt faggruppe kan afløses af en ledig fra en anden faggruppe, hvis det ønskes.

Er du ansat?
Den ansatte modtager sin sædvanlige løn under uddannelsen i et jobrotationsforløb. Til uddannelse tæller også kurser i brandsikring, hygiejne, IT, telefonsystem, kurser for tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter m.v.

Er du ledig?
Den største gevinst for de ledige er, at de under jobrotation tjener ordinær løn og får lettere ved at komme tilbage i arbejde, fordi deres kompetencer ikke ruster. De ledige, som efter endt vikariat ikke opnår beskæftigelse, kommer foran i køen, når Jobcentret kan tilbyde arbejde på det pågældende område. Den ledige skal have en sammenlagt ledighedsperiode på mindst tre måneder for at indgå i en jobrotation. Den ledige genoptjener ikke timer til sin dagpengeperiode, men forbruger heller ikke timer. Har man fx seks måneder tilbage ved start af jobrotation, vil man således også have seks måneder tilbage efter jobrotationen. Den ledige indgår som vikar i minimum 10 timer pr. uge og maksimalt i en periode på 12 måneder. Arbejdsgiveren skal betale overenskomstmæssig løn eller den for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende løn til vikaren. Vikaren er omfattet af de samme lovregler og overenskomstaftaler som andre lønmodtagere.

De fire ugers uddannelse for ledige i dette projekt
På alle kurser er der mulighed for differentiering på baggrund af kursusdeltagernes kvalifikationer. Kurserne indeholder ...

På kontorområdet: likviditetsstyring, kreditorstyring, kontoplaner og virksomhedens rapporteringsbehov, konteringsinstrukser, debitorstyring, placering af resultat- og balancekonti, registreringsmetoder ved virksomhedens drift, daglig registrering i et økonomistyringsprogram, bilagsbehandling med efterfølgende kasserapport, samtaler og kundetyper i kundekontaktfunktioner, kommunikation og konflikthåndtering – service m.v.

På detailområdet: salg og varer, konflikthåndtering for salgsmedarbejderen, konceptstyring i detailhandlen, konceptanvendelse i detailhandlen m.v.

På lagerområdet – for erfarne: lagerøkonomi, logistik og samarbejde, lagerstyring med stregkoder og håndterminaler, lagerstyring med e-handel m.v.

På lagerområdet – for uerfarne: lagerstyring med it, opbevaring og forsendelse af farligt gods, enhedslaster 45077/manuel lagerstyring, lagerindretning og lagerarbejde, kundebetjening/–lager m.v. Desuden er der mulighed for tilkøb af truckkort.

Efteruddannelse Arbejdsløs Ledig Karriereudvikling Karriere