Årelang ventetid rammer syge

29. januar 2014  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Syge, der får fjernet sygedagpenge af kommunen på uretmæssig vis, må vente i op til et år, før Ankestyrelsen behandler deres klager. HK Kommunal Østjylland betegner forholdene som ganske uværdige.

Både økonomisk og helbredsmæssigt bliver syge ramt hårdt, fordi deres klager over at få frataget sygedagpengene samler støv hos Ankestyrelsen. Flere af de syge tvinges til at stifte gæld, gå fra hus og hjem eller arbejde mere end de reelt kan, mens de venter. Det skriver Avisen.dk.

Åbent brev

HK Østjylland har sendt et åbent brev om situationen til både beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) og til Social-, børne- og integrationsminister Annette Vilhelmsen (SF).

- Politikerne skal vide det her. Det er jo intentionen at få syge mennesker afklaret og videre på arbejdsmarkedet, hvis de kan. Ikke at de skal bruge hele og halve år på at vente på svar fra Ankestyrelsen, siger Hans-Henrik Hansen, der er formand for HK Kommunal Østjylland.

Tiggergang hos familien

I det åbne brev fortæller HK Østjylland om sager fra Norddjurs, Randers og Horsens kommuner, hvor det har taget 10-12 måneder, før Ankestyrelsen er kommet med en afgørelse. HK Østjylland har hjulpet medlemmer med at klage, og de syge har fået medhold. Men i den lange ventetid har de syge medlemmer været presset så hårdt økonomisk, at det ifølge Hans-Henrik Hansen forværrede deres sygdom.

- Det er ganske uværdigt, at folk tvinges til at optage lån i banken, hvis de overhovedet kan, eller må gå tiggergang hos familien og venner, mens de venter på afklaring, siger Hans-Henrik Hansen.

Sidste sommer blev beskæftigelsesankenævnene nedlagt. Alle klager over kommunernes afgørelse om sygedagpenge skal i stedet gå direkte til Ankestyrelsen, der hører under Social-, børne- og integrationsminister Annette Vilhelmsen (SF). Hun er ifølge Avisen.dk opmærksom på problemet.

Sygdom