Centralistiske løsninger tromler kommunerne

29. januar 2014  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Tag venligst et nummer

Finansministeren slår til lyd for mere stordrift og mere Udbetaling Danmark i sin jagt på flere effektiviseringsmilliarder i landets kommuner. Corydons løsninger undergraver kommunestyret og den offentlige service, mener HK Kommunal, der bakkes op af førende samfundsforsker.

Trods det, at landets kommuner har leveret historisk store forbedringer af den offentlige økonomi, skal der mere stordrift, mere digitalisering og mere benchmarking til. Sådan lød det fra Finansminister Bjarne Corydon, der på Kommunaløkonomisk Forum i Aalborg tegnede linjerne op for, hvordan kommunerne skal bidrage til, at den offentlige sektor skal effektiviseres for 12 milliarder kroner frem mod 2020.

Bjarne Corydon brugte ifølge Avisen Kommunen en del af sin tale på at fortælle om et enormt effektiviseringspotentiale i stordrift på digitaliseringsområdet, hvorefter han konkret nævnte Udbetaling Danmark som en succes. Den udmelding falder behændigt sammen med, at Digitaliseringsstyrelsen er i gang med at se nærmere på, om flere ydelser som kontanthjælp og sygedagpenge kan lægges over til Udbetaling Danmark.

Kommunal afmagt

Imidlertid har man endnu ikke evalueret på, om Udbetaling Danmark overhovedet har fungeret efter hensigten, og det ligner ifølge formanden for HK Kommunal, Bodil Otto, en meget fastlagt dagsorden.

- Det ser ud til, at man på forhånd har besluttet sig for, at Udbetaling Danmark er en succes, og at de derfor også skal lægge en masse andre opgaver derover, siger HK Kommunals formand, der efterhånden er godt træt af, at tingene ikke bliver ordentligt diskuteret, før der bliver iværksat nye store forandringer.

- Der er ikke nogen tvivl om, at styrelserne i Finansministeriet er blevet et magtcentrum for embedsmandsvældet. Det undrer mig, hvordan de har fået den magt over kommunerne, som de har, forklarer hun.

Undergraver kommunalt selvstyre

Professor Jacob Torfing fra Institut for Samfund og Globalisering på RUC er ganske enig, og han advarer Finansministeriet imod at tromle sine egne ideer igennem.

- Det er meget vigtigt, at Finansministeriet ikke bliver set som sheriffen, der skyder fra hoften og vil komme med alle løsningerne. De skal i den grad passe på, at systemet ikke bliver for centralistisk og kommer til at undergrave det kommunale selvstyre, siger professoren til Avisen Kommunen.

Jacob Torfing ser tiltaget som et klasseeksempel på, hvordan de centralt placerede embedsmænd ikke bør handle.

- Den slags forslag er netop det, jeg vil kalde et skud fra hoften. Sådan noget skal altså diskuteres meget grundigt igennem med kommunerne, for mig bekendt er der endnu ingen beviser for, at det har givet besparelser for kommunerne at oprette Udbetaling Danmark, og jeg ser forslaget om at overflytte flere opgaver som et forsøg på at kompensere for, at der pt. ikke er nok volumen i Udbetaling Danmark til for alvor at høste stordriftsfordele, siger han.

Jacob Torfing tilføjer ifølge Avisen Kommunen, at hvis Finansministeriet bare kommer med en lang række ovenfra-ned-løsninger, så kommer det ikke til at fungere i praksis. Hvis kommunerne ikke får ejerskab til løsninger, får de ingen effekt i virkeligheden.

Rent skrivebordsarbejde

Bodil Otto ser ligefrem Finansministeriets hidtidige løsningsmetode som en trussel for den offentlige service:

- Hvis udviklingen fortsætter sådan her, bliver kommunernes opgaver efterhånden indsnævret så meget, at det vil være svært for dem overhovedet at have en fagligt fungerende borgerservice i fremtiden, siger hun og fortsætter:

- Hvis ikke kommunerne makker ret, så bruger finansministeren økonomiforhandlingerne til at få KL til at klappe hælene sammen og sige: Javel, hr. minister. De bruger simpelthen økonomiske pressionsmidler, siger hun og peger på, at KL heller ikke har vist meget initiativ i forhold til at få belyst problemet med analysen af Udbetaling Danmark.

Bodil Otto tilføjer, at hvis ikke HK Kommunal var gået ind i sagen, ville kommunalpolitikerne slet ikke vide, hvad der foregår.

- Hvorfor er det noget, der kun foregår i et embedsmandsrum imellem KL og staten? Det er rent skrivebordsarbejde, siger Bodil Otto.

Kommunerne på banen

For professor Jacob Torfing er det også helt afgørende, at det fremover i højere grad bliver de enkelte kommuner og ikke nødvendigvis KL, der bliver hørt.

- Jeg fornemmer en vis mistillid fra kommunerne rundt om i landet i forhold til den her lidt centralistiske styring fra Slotsholmen og omegn. Det er meget vigtigt, at de enkelte kommuner selv får lov til at komme på banen med deres ideer til, hvordan man kan løse opgaven, siger han til Avisen Kommunen.

LÆS OG SE MERE

Du kan se hele Bjarne Corydons oplæg på KL.DK. På KL's videoportal kan du også se en lang række andre oplæg og debatter fra Kommunaløkonomisk Forum 2014.