Det handler om af få indflydelse

29. januar 2014  |  HK Service Hovedstaden  |  Dorte Schmidt

I efteråret blev SAS Ground Handling i Norge Sverige og Danmark omdannet til aktieselskaber, og ti procent af aktierne blev solgt til handlingselskabet Swissport. Det betyder, at medarbejderne nu har fået medarbejderrepræsentanter valgt ind i aktieselskabsbestyrelsen.

- Vi er jo kun tre medarbejderrepræsentanter, mens der sidder fem repræsentanter for aktionærerne. Så det vil stadig være aktionærerne, der bestemmer, hvad der skal ske med vores arbejdsplads. Men vi har bedre muligheder for at blive hørt og gøre vores indflydelse gældende. Derfor er det vigtigt, at vi er med.

Tony Bügel

Sådan siger Tony Bügel, der samme med to 3F’ere er nyvalgt medarbejderrepræsentant for HK’erne i aktieselskabsbestyrelsen for SAS Ground Handling i Danmark. Han har været fagligt aktiv i 29 år, og er i dag formand for HK Luftfart i SAS og næstformand for branchesektionen HK Luftfart. Desuden stiller han op til HK Service Hovedstadens bestyrelse på afdelingens generalforsamling den 5. marts.

Vi varetager medarbejdernes interesser
- Vores vigtigste opgave er selvfølgelig at varetage medarbejdernes interesser, når der skal tages beslutninger i bestyrelsen. Samtidig får vi i højere grad informationer om, hvor virksomheden er på vej hen og forhåbentlig vil vi også få indflydelse på beslutningerne, siger han.

I første omgang har Tony været til møde i Norge i fredags (den 24. januar), hvor bestyrelserne fra alle tre lande var samlet til et seminar om arbejdet i bestyrelserne. Her blev de nyvalgte medarbejderrepræsentanter blandt andet orienteret om deres ansvar når det gælder tavshedspligt og økonomi.

- Til gengæld blev der ikke talt ret meget om, hvilke rettigheder vi har, siger han.

De rigtige beslutninger
- Min erfaring fra arbejdet i samarbejdsudvalg og andre steder, hvor vi samarbejder med ledelsen, er, at der som regel bliver lyttet til, hvad vi siger. Men det er desværre ikke altid, at der også bliver taget beslutninger, som vi er enige i, siger Tony og understreger, at han ikke ser det faglige arbejde som en kamp mellem ledelse og medarbejdere.

- Vi har alle en interesse i, at det går virksomheden godt og at arbejdspladsen består – men ikke for enhver pris. Derfor er det vigtigt, at vi som medarbejdere kan være med til at sikre, at der bliver taget de rigtige beslutninger, siger han.

Flere HK’ere i bestyrelserne
Da Tony blev valgt som medarbejderrepræsentant var det med fuld opbakning også fra HK Service Hovedstaden. Afdelings organisere hjælp blandt andet med foldere og postkort.

- Det er vigtigt for os at få så mange HK’ere som muligt valgt ind i virksomhedernes bestyrelser. Derfor hjælper vi også alle, der har lyst til at sidde med, der hvor beslutningerne tages, med både støtte og uddannelse, siger afdelingsformand René Knudsen.

Medbestemmelse

Her er reglerne

Arbejder du i et aktieselskab, der i de seneste tre år i gennemsnit har beskæftiget mindst 35 medarbejdere, har I ret til at vælge at medarbejderrepræsentanter til bestyrelsen. Selskabets aktionærer har flertal i bestyrelsen, mens de medarbejdervalgte repræsentanter udgør mindst en tredjedel af bestyrelsen.

Få mere at vide

Kontakt HK Service Hovedstaden på tlf. 33 30 29 55, hvis du har lyst til at høre mere.