Under 150.000 arbejdsløse

30. januar 2014  |  HK Privat

Bruttoledigheden faldt til under 150.000 i december - det laveste niveau i fire år. Det er især de yngre og mændene, der har forladt ledighedskøen

Fra november til december blev der netto 1.800 færre i ledighedskøen, mens antallet af aktiverede jobklare er faldt med 400.

Det er især antallet af dagpengemodtagere, som falder - dem blev der 2.600 færre af, mens antallet af bruttoledige kontanthjælpsmodtagere steg med 300.

Den samlede bruttoledighed røg under 150.000 for første gang i fire år. Ledigheden er nu på 5,6 procent af arbejdsstyrken.

Det viser friske tal fra Danmarks Statistik, skriver b.dk.

Overraskende tal
- Dagens tal er en glædelig overraskelse, men kommer sandsynligvis også på en lidt dyster baggrund i form af efterdønningerne af stormene Bodil og Allan. Derudover kan den forholdsvis milde vinter i december have gjort en øget aktivitet mulig, skriver chefanalytiker Erik Bjørsted fra AE Rådet i en kommentar.

Han tror på, at de gode takter vil fortsætte gennem 2014.

Den forhåbning deler Mikkel Høegh, chefanalytiker i BRFkredit, ikke:

- Generelt er dansk økonomi kørende i et lavt gear, hvorfor vi ikke forventer nogen større stigning i beskæftigelsen igennem 2014. Vi regner med, at beskæftigelsen nogenlunde vil være uændret på året med en svag stigende tendens. Selv om at det går bedre i dansk økonomi er der aktuelt ikke mange virksomheder, der har travlt med at hyre medarbejder. Tværtimod er der en tendens til, at mange virksomheder er beviste om deres omkostninger sådan, at de står skarpt i den internationale konkurrence.

Arbejdsløs uden ydelser
Las Olsen, privatøkonom i Danske Bank, kalder ledigheden en »positiv overraskelse,« men påpeger, at ledighedstallet er et udtryk for, hvor mange, der får dagpenge eller kontanthjælp, alene fordi de er arbejdsløse, og altså dermed ikke er hundrede procent fyldestgørende, fordi man godt være arbejdsløs uden at modtage ydelser.

- I princippet kan man få et bedre billede af udviklingen ved at se på arbejdskraftundersøgelsen, som tæller alle med. Til gengæld er problemet med den, at den er en stikprøve, og det er derfor meget mere usikkert, om udsvingene er reelle, siger han.

Unge er kommet i arbejde
Blandt både de 16-24-årige og de 25-29-årige var faldet på 0,2 procentpoint, mens ledigheden kun faldt 0,1 procentpoint blandt de 30-39-årige og de 40-49-årige. For de 50-59-årige og de 60-64-årige var ledigheden uændret.

Ledigheden blandt mænd faldt fra 5,7 i november til 5,5 procent i december, mens kvindernes lå uændret på 5,7 procent.