Karrieretelefonen bimler af succes

31. januar 2014  |  HK Kommunal  |  Chefgruppen  |  HK Stat  |

Teamleder Pia Lund Jeppesen og uddannelseskonsulent Christian Nyholm er to af de karrierekonsulenter, der hver mandag guider medlemmer gennem karrieretvivl, efteruddannelse og meget mere. Foto: Sif Meincke

På blot et år er Karrieretelefonen i HK kommunal og HK Stat blevet en kæmpe succes. Medlemmerne er glade, og flere bliver motiveret til at uddanne sig.

Da Karrieretelefonen åbnede for et år siden, håbede man på fire opkald i åbningstiden, men i dag er der faktisk mellem 10 og 15 opkald hver mandag. Man kan roligt sige, at Karrieretelefonen er blevet en bragende succes.

- Jeg har faktisk ikke haft et eneste vredt medlem i røret på det her år, og det er der heller ikke nogen af de andre karrierecoaches, der har. Tværtimod, siger Christian Nyholm, der er uddannelseskonsulent i HK Kommunal og coach på Karrieretelefonen.

Han fortæller, at medlemmerne altid er positive og konstruktive, når de ringer. Mange ringer for at få et lille skub i den rigtige retning eller for at få vendt deres situation. Teamleder i personalepolitisk team og medkarrierecoach, Pia Lund Jeppesen, bakker op.

Vi vil helst ikke komme med al for konkret vejledning og færdige løsninger, da det er bedre, at det enkelte medlem selv finder frem til en løsning, der giver mening for lige netop ham eller hende.

- Vi hører fra rigtig mange tillidsrepræsentanter, at medlemmerne er glade for tilbuddet. Jeg har også været ude i nogle afdelinger, hvor ledelsen har rost initiativet. Så bevidstheden om Karrieretelefonen er enormt stor både hos ledere og menige medarbejdere, fortæller Pia Lund Jeppesen.

Alt mellem himmel og jord

Opkaldende på Karrieretelefonen matcher HK’s medlemmer både på kønsfordeling og alder. Det er ofte de samme overvejelser og tanker, man tumler med, uanset om man er mand eller kvinde. Men der stopper forskellen også. Opkaldene er meget forskellige, og der er ikke noget, der som sådan er ”forbudt” at spørge om.

- Mange af medlemmerne ringer fordi, de er i tvivl om noget i forhold til uddannelse. Det kan være, at de er usikre på, hvilken efteruddannelse de skal tage. Eller de ikke føler, at de har brug for efteruddannelse. Men det kan også være, hvis de har ondt i arbejdslivet, siger Pia Lund Jeppesen.

Selvom der ikke som sådan er forbudte emner, er der klart nogle etiske overvejelser fra karrierekonsulenternes side. Når spørgsmålene falder på lønmæssige forhold og personsager, guider de medlemmet videre til nogle andre i organisationen, der sidder med de emner.

- Vi prøver at have en meget coachende tilgang i Karrieretelefonen. Vi vil helst ikke komme med al for konkret vejledning og færdige løsninger, da det er bedre, at det enkelte medlem selv finder frem til en løsning, der giver mening for lige netop ham eller hende, fortæller Christian Nyholm og understreger, at det selvfølgelig ikke betyder, at karrierecoachene ikke kan hjælpe med viden om forskellige uddannelser og uddannelsessteder.

- Det er jo en jungle. Der er mange forskellige kurser og udbydere. Der har vi en fordel, fordi vi er neutrale og kan vejlede neutral. Det kan også være, at nogle måske er afskrækket, fordi de skal rejse langt for at få en kompetencegivende uddannelse, men der kan vi af og til fortælle, at der rent faktisk er uddannelse tættere på, siger Christian Nyholm.

Succes begge veje

Det er ikke kun medlemmerne, der har gavn af Karrieretelefonen. Faktisk har karriererådgivningen styrket videndelingen markant mellem karrierekonsulenterne, og den direkte kontakt med medlemmerne giver dem en erfaring og tyngde, som medlemmerne kan nyde godt af.

- Det er en stor fordel, at vi sidder i samme lokale, når vi taler med medlemmerne. Vi har forskellige fagområder, men kan hver især tage alle henvendelser. Hvis der så er noget specifikt, kan vi lige vende os og høre fagkonsulenten, siger Christian Nyholm og Pia Lund Jeppesen indskyder:

- Der er noget arbejde, der giver én mere energi – og den slags er Karrieretelefonen faktisk, fordi det giver så god mening.

Begge karrierecoaches er enige om, at Karrieretelefonen fortsætter så længe medlemsbehovet er, som det er, og linjen er populær.

- Vi har ikke nogen målsætning om, at vi skal op på endnu flere opkald. Så længe vi kan gøre en forskel for de medlemmer, der har behov for det, er det mere end rigeligt. Vi vil selvfølgelig gerne udbrede kendskabet, og vi går da også med nogle tanker om at udvide vores service til for eksempel at indeholde CV-tjek, hjælp til jobansøgninger og sparring ved jobsamtaler. Uanset hvad, fortsætter vi i hvert fald med Karrieretelefonen så længe, det giver mening og værdi, fortæller Pia Lund Jeppesen.

Læs også Tinas historie om hvordan coaching førte til drømmejobbet

Alt om karrieretelefonen

Telefonnummer: 33 30 44 60

Åbningstider: Hver mandag mellem klokken 14 og 17

• Karrieretelefonen henvender sig til alle medlemmer af HK Kommunal og HK Stat lige fra elever til chefer.
  • Ved telefonen sidder erfarne karrierecoaches klar til at sparre om spørgsmål i forhold til uddannelsesmuligheder og karriereveje. Hvert medlem kan få en halv times telefonsamtale.
  • Telefonlinjen tager sig som udgangspunkt ikke af faglige sager.
  • Karrieretelefonen har på sit første år haft knap 500 medlemmer igennem til coaching.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK