Selvforskyldt krise på Bornholm

31. januar 2014  |  HK på Bornholm  |

Der blev ikke lagt fingre imellem, da 76 medlemmer af HK Hovedstaden på Bornholm onsdag trodsede snevejr og blæst og mødte op til årsmøde. Fællestillidsmanden for de HK-ansatte i kommunen var skarp i sin kritik af regionskommunen.

Bornholms regionskommune står lige nu over for nogle barske besparelser, der indebærer fyringsrunder. Fællestillidsmand for HK'erne i regionskommunen Nils Pedersen rettede en skarp kritik af, at kommunen ikke har udvist rettidig omhu: "I forbindelse med kommunesammenlægningen var der ansættelsesgaranti for alle ansatte, uanset om de var ansat i administrationen eller ude på et plejehjem. Det var rigtigt den gang, men vi var for længe om at vågne op. De første 4 år i en fælles kommune var en fornøjelse for de ansatte. Der var ingen sparekrav af betydning, og kommunen buldrede derudad med en struktur, som ikke tog højde for, at der måske kom en dag, hvor man måtte sadle om," lød det blandt andet, da han aflagde beretning.

Overenskomster, kurser og virksomhedsbesøg

I øvrigt indeholdt beretningerne fra de forskellige områder alt om livets gang på Bornholm set med HK-briller. Der bliver lavet virksomhedsbesøg, der blandt andet er vigtige i forhold til virksomheder, hvor det ikke er muligt at få en tillidsrepræsentant, som kan have kontakt til HK.

Der blev også talt om de kurser, der løbende afholdes for medlemmer. Kurserne afholdes både i Rønne, i København og via nettet som webinarer.

Også HK's initiativ til at hjælpe medlemmer, der netop er blevet opsagt, blev nævnt. Initiativet hedder HK Kvikstart, og målet er at få medlemmerne hurtigt i varig beskæftigelse igen ved, at medlemmet laver et parløb med HK så tidligt som muligt i opsigelsesperioden.

Derudover fyldte de forestående overenskomstforhandlinger forståeligt nok en del både for HK Handel og HK Privat, ligesom muligheden for at få komptencemidler til efteruddannelse fyldte noget for det offentlige område.

Endelig lød der også ros til medarbejderne på HK's lokale kontor i Rønne.

Velbesøgt møde

Ud over de mange medlemmer, der valgte at trodse elementer og møde op Hos Casper i Rønne Lufthavn, var der også flere af de politiske valgte formænd for afdelingssektorerne i HK Hovedstaden. Det drejede sig om Formand for HK Hovedstaden service René Knudsen, Winnie Axelsen, der er formand for HK Hovedstaden kommunal og Ulla Jeppesen, der er formand for HK Hovedstaden it, medie og industri.