Arbejdsforhold a la apartheid

31. januar 2014  |  Sydjylland

Skræmmebillede fra grænselandet: HK-formænd hørte om bizarre forhold på tyske arbejdspladser forårsaget af entreprisekontrakter og vikarbejde.

Dansk tysk workshop Padborg 30.1.14

Tyske og danske fagforeningsfolk delte deres erfaringer ved workshoppen i Padborg.

Det organiserede arbejdsmarked og fagforeninger på begge sider af den dansk-tyske grænse er under pres.
Presset kommer fra både de lave reguleringsstandarder i Tyskland og ikke mindst entreprisekontrakter og arbejdsudleje - altså organiseret vikararbejde.

I den anledning var HK Sydjyllands formand Ole Kjær og HK Privat Sydjyllands formand Henny Fiskbæk torsdag den 30. januar i Padborg til dansk-tysk workshop for tillidsrepræsentanter og fagforeningsfolk.
Og det var ubehagelige historier, de to HK-politikere havde med hjem fra grænselandet.

Her ansætter virksomheder mange medarbejdere på entreprisekontrakter med såkaldte arme-ben firmaer. Det vil sige ansatte, som formelt er selvstændige, men reelt kun sælger deres arme og ben ligesom almindelige lønmodtagere. Ved at registrere sig som selvstændige får de skattefordele, og deres reelle arbejdsgiver kan slippe for overenskomst, pension, feriepenge osv. Desuden er mange ansat via vikarfirmaer.

Et perverst system

"Det er helt legalt, og den eneste mulighed for at komme det til livs, er at få dem organiseret", siger Henny Fiskbæk.
"Kolonnemedarbejdere, der i busser bliver transporteret fra  barakbyer ind til slagterierne, skal organiseres for at få bedre og ikke konkurrenceforvridende løn og arbejdsforhold", tilføjer hun.

Det er dog svært på grund af de mobile områder (vikarbureauer), hvor vikaren flyttes fra den ene virksomhed til den anden uden fast tilknytning til en enkelt virksomhed.

"Der er brug for solidaritet mellem de fastansatte og vikarerne. I nogle tilfælde har de fastansatte strejket for vikarernes vilkår, for de indså, at det kan være dem selv, som pludselig står som vikar i morgen", siger HK Privat Sydjyllands formand.

Til forskel fra tidligere er det nu i arbejdsgivernes interesse at oprette små virksomheder i virksomheden med entreprisekontrakter og vikarer fra vikarbureauer.
"Det giver et perverst system, hvor der er malede veje på fabrikken eller forskelligfarvede hjelme og lignende, der adskiller de fastansatte fra vikarerne og dem på entreprisekontrakter. Ingen skal møde eller tale med hinanden, for det kan jo medføre, at de finder sammen i et fællesskab og fremsætter krav om overenskomst. Det bringer grimme billeder frem i mit hoved fra apartheid-tiden", som Henny Fiskbæk udtrykker det.

Grænseoverskridende samarbejde

Et af midlerne mod de forringede forhold er grænseoverskridende samarbejde mellem fagforeningerne, da flere virksomheder er til stede i både Tyskland og Danmark, og de har ikke altid overenskomst.

"Det, som vi blev præsenteret for i Padborg, er nogle horrible forhold, som vi endnu kun kender i begrænset omfang på det danske arbejdsmarked. Men det var samtidig et skræmmebillede, som kan gøre os opmærksomme på, hvor vigtigt det er fortsat at kæmpe for en høj organisationsprocent og overenskomster til alle", siger Ole Kjær, formand for HK Sydjylland.