Samling for tryghed

04. februar 2014  |  Østjylland  |  Hans-Henrik Hansen |  Viggo Thinggaard

Set med fagbevægelsens øjne løser SF’s regeringsexit ingenting. Det skamfulde udsalg af DONG-aktier fortsætter. Regeringen er mere end nogensinde påvirkelig over for de borgerliges offensiv. Og sidst men ikke mindst er SF i en meget dårlig forfatning.

Intet af dette gavner fagbevægelsen og lønmodtagerne. Vi er dybt afhængige af, hvilken politik der føres, og hvilken regering vi har.

Nogle eksempler: Ved sin aftrædelse pegede Annette Vilhelmsen på en række SF-aftryk på regeringens politik – fx togfond, afskaffelse af fattigdomsydelser og psykiatriplan. Og fra finanslovsforhandlingerne ved vi, at regeringen og Enhedslisten var nået til enighed om bl.a. mere grøn omstilling, flere investeringer i kollektiv trafik og annullering af store offentlige besparelser. Alt sammen noget, som gavner den brede befolkning. Da Enhedslisten sprang fra, bar regeringen noget af det med over i forliget med de borgerlige, men langt fra det hele. I fagbevægelsen ærgrer vi os stadig over, at fradraget for fagforeningskontingenter ikke blev forhøjet.

Der er for os ingen tvivl om, at regeringens samarbejde med SF og Enhedslisten har været til gavn for lønmodtagerne, og at samarbejdet derfor gerne må fortsætte på de nye betingelser.

Omvendt er der heller ingen tvivl om, at det vil skade lønmodtagerne, hvis Venstre igen kommer til magten. Husk blot på, at Hjorth Frederiksen ikke vil kalde 40 kr. i timen for social dumping; at Løkke Rasmussen gik til forhandlingerne om en kontanthjælpsreform under parolen ”vi må have sulten tilbage”; og at Venstre står for nulvækst, hvilket er lig med massive nedskæringer i det offentlige.

Husk også på, at 10 år med VK-regeringen betød en politisk og numerisk svækkelse af fagbevægelsen. Og da Socialdemokratiet og SF endelig kunne rykke ind i regeringskontorerne, blev det ud fra en politisk svag position og med forsikringen om, at ”udgangspunktet for regeringen er VK-regeringens økonomiske politik i bredeste forstand”.

Dermed kommer vi frem til sagens kerne: Den socialdemokratisk ledede regerings svigtende folkelige opbakning udspringer af dens videreførelse af den borgerlige politik; ikke mindst af de reformer, der tager sigte på at øge arbejdsudbuddet. Resultatet er blevet et utrygt arbejdsmarked.

Og et utrygt samfund: dels økonomisk med risikoen for tab af indtægt ved arbejdsløshed, som følge af dagpengereformen; dels socialt med nedskæringerne i den offentlige sektor, som får det fælles sikkerhedsnet til at forsvinde; og endelig politisk med en stigende afmagt, fordi den socialdemokratisk ledede regering fører en politik, som ikke giver næring til håbet om forandring til det bedre.

For os at se er opgaven at finde frem til en politisk fællesnævner, som kan sikre lønmodtagerne social tryghed. Derfor siger vi til SF: få styr på jeres parti og kom ind i kampen igen. Vi har brug for jer i arbejdet for et solidarisk velfærdssamfund. Til Enhedslisten siger vi: Drop tanken om at vælte regeringen med risiko for, at Venstre kommer til magten. Af to onder er der ingen grund til at vælge det værste. Meld i stedet ud, at I vil sikre regeringens eksistens og samtidig fastholde retten til at kritisere den – allerhelst i fællesskab med SF’ere og os, der er kritiske socialdemokrater.

Der er nemlig kritiske røster i alle tre partier – og flere udenfor, som er sympatisk indstillet over for social retfærdighed. Det giver anledning til at tro, at vi på tværs af partierne – og i fagbevægelsen – er mange, der er villige til at kæmpe for et solidarisk velfærdssamfund. Og det giver anledning til at tro på fremtiden.

Af Viggo Thinggaard og Hans-Henrik Hansen, henholdsvis fællesformand og næstformand i HK Østjylland

Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK