Ledige skal vælge egen jobkonsulent

05. februar 2014  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Som i en anden skønhedskonkurrence skal de ledige fremover kunne vælge og vrage mellem sagsbehandlerne, foreslår ekspertudvalget under ledelse af Carsten Koch. God idé at give de ledige mere ansvar, mener HK Kommunal.

Som arbejdsløs skal man kunne vælge, hvilken sagsbehandler man vil have både på jobcentret og i A-kassen. I hvert fald hvis det står til det såkaldte Carsten Koch-udvalg, der netop er barslet med en omfattende rapport med forslag til, hvordan fremtidens beskæftigelsessystem skal indrettes. Det skriver Ugebrevet A4

Kemien er vigtig

Udvalgets forslag får generelt pæne ord med på vejen af eksperter og fagforeningsfolk. En af dem er formand for beskæftigelsesområdet i HK Kommunal, Ilse Asmussen, der mener, at de ansatte i jobcentrene godt kan leve med, at de ledige får mulighed for at vælge sagsbehandler.

- Forslaget lyder fornuftigt, for det vil være en måde at give ledige mere ansvar og vise tillid til deres dømmekraft. Det vil også øge chancen for, at der bliver en god kemi mellem ledig og sagsbehandler. Og netop kemi er uhyre vigtig for at opnå resultater, siger Ilse Asmussen.

Alle stiller krav

Hun er ikke bange for, at de sagsbehandlere, som de ledige måtte opfatte som sympatiske, ikke vil stille krav på lige fod med alle andre.

- Sagsbehandlerne skal helst være så professionelle, at de hele tiden går efter at få den ledige hurtigst muligt i varig beskæftigelse. Når der er brug for at stille krav, vil de gøre det uden at tænke på, om det måske gør dem mindre populær hos den ledige, siger Ilse Asmussen.

Detaljer efterlyses

Ilse Asmussen ser imidlertid også faresignaler i Koch-udvalgets forslag, som hun gerne vil have gjort mere detaljeret.

- Det bliver meget afgørende, hvilke oplysninger arbejdsløse får til at vælge sagsbehandler ud fra. Skal det være informationer om vedkommendes resultater, uddannelse, alder og foto? Hvis man ikke sørger for en ordentlig præsentation, kan det munde ud i, at ledige vælger ud fra tilfældige rygter eller omtale på Facebook, hvor sagsbehandlere nogle gange bliver svinet til, siger Ilse Asmussen til Ugebrevet A4.

Men selv med en god præsentation risikerer nogle sagsbehandlere at blive valgt fra, mener Ilse Asmussen.

- Man risikerer med valgfrihed, at ledige dømmer sagsbehandlerne på forkerte præmisser. Tag eksempelvis min kollega på 67 år, som har et rigtigt god tag på unge ledige. De unge vil nok ikke umiddelbart vælge ham, hvis de ikke kender ham i forvejen, forklarer hun.

Ledig Jura

mød kolleger i vores faglige netværk