OK14: Aftale på plads

09. februar 2014  |  HK Privat  |

DI og CO-industri (som HK/Privat er en del af) blev i dag enige om en tre-årig overenskomstfornyelse. Aftalen styrker blandt andet uddannelse- og barselsforhold for medlemmerne

Simon Tøgern forklarer om OK14-aftalen med DI til pressemøde i Industriens Hus. Foto: Thomas Lekfeldt, Scanpix

- Samlet set er det et rimeligt forlig med særlig vægt på en styrkelse af uddannelse, som har været vores hovedkrav,” siger formanden for HK/Privat, Simon Tøgern om den aftale, som DI og CO-industri (som HK/Privat er en del af) forhandlede på plads i weekenden.

Simon Tøgern, og næstformand Marianne Vind, anbefaler HK/Privats sektorbestyrelse at stemme ja til industriforliget, som sektorbestyrelsen i morgen skal tage stilling til.

- Vi har fået økonomiske forbedringer blandt andet med en procent ekstra på fritvalgskontoen. Vi har fået bedre efteruddannelse, dels som egentligt kompetenceløft, dels til dem, der fyres. Vi har fået bedre forældreorlov med en uge ekstra til far og en uge ekstra til mor med bedre økonomisk dækning. Der er bedre pensionsbestemmelser for kvinder på barsel. Der opspares pension af ferietillægget. Elevernes satser hæves, fortæller Simon Tøgern.

Bedre muligheder for uddannelse

- Endelig har vi filet lidt mere af 50-procentreglen ved at vores ret til at besøge ikke overenskomstdækkede virksomheder er gjort permanent. Vi kan begære møde, hvis vi har mistanke om, at nogen uberettiget bliver skrevet ud af overenskomsten, siger Simon Tøgern.

- Vores uddannelsesmuligheder bliver virkelig styrket ved, at merkonom- og diplomuddannelser kan få støtte fra industriens kompetencefond, hvad der vil gøre det lettere for den enkelte at få løftet sine kompetencer. Alle, der siges op får ret til en uges ekstra uddannelse oven i de to uger, de har i forvejen. Og HK’ere med tre års ansættelse får yderligere ret til to ugers uddannelse, så mange vil permanent få adgang til op til fem ugers uddannelse om året, forklarer Simon Tøgern.

- Der er tale om rigtig gode forbedringer, hvor vores idé om tryghed gennem uddannelse er blevet hørt, siger han.

- På baggrund af disse forbedringer er en treårig overenskomst okay. Vi skal huske på, at lønnen for vores medlemmer forhandles decentralt, så risikoen for at blive hægtet af lønmæssigt i en treårig overenskomst er ikke til stede, siger Simon Tøgern.

Arbejdsmarked Overenskomst