Arbejdsgiver anmeldte aldrig Sebastians skade

10. februar 2014  |  HK Handel Hovedstaden  |  Lene Vendelbo

Da Sebastian Nielsen kom til skade på sin arbejdsplads, lovede arbejdsgiver at anmelde skaden. Men det skete ikke. Nu er HK HANDEL på sagen.

Først mærker Sebastian Nielsen ikke, at han har skåret sig i langefingeren på venstre hånd. Den kniv, han skærer strips over med, er så skarp, at det først er, da blodet strømmer ud, at Sebastian Nielsen opdager, den er gal.
Han ender på skadestuen og får otte sting i fingeren. Det bliver skrevet i journalen, at det er en arbejdsskade. Efterfølgende går Sebastian Hansen til sin nærmeste leder på lageret på Carl-Ras for at få ham til at anmelde skaden til Arbejdsskadestyrelsen.
- Han lover at tage sagen videre, så det tror jeg selvfølgelig, at han gør, fortæller Sebastian Nielsen her halvandet år efter ulykken.

Sebastian Nielsen

Fotograf: Karin Meldgaard Henriksen

Løber panden mod en mur
Men chefen får aldrig udfyldt de rigtige papirer, og Sebastian Nielsen er ikke opmærksom på faresignalerne - for eksempel, at han ikke modtager en bekræftelse på anmeldelsen med posten.
- Det er min læge, der opdager, at der er noget galt, da han ikke kan finde anmeldelsen i systemet, fortæller Sebastian Nielsen.

Lægen forsøger at få noteret, at snittet i Sebastian Nielsens langefinger har været så dybt, at han har fået en permanent nedsat førlighed i fingeren - den kan simpelthen ikke bøjes. Men kan ikke finde anmeldelsen.
Nu starter et halvt års detektivarbejde for Sebastian Nielsen. Han er nemlig i mellemtiden startet på et nyt job, og han har svært ved at få de rigtige mennesker i tale på sin tidligere arbejdsplads. Han ender hos HR-chefen.
- Det er ligesom at løbe panden mod en mur. Hun gør mig så vred, at jeg kontakter HK Handel Hovedstaden.

HK HANDEL kan anmelde for dig
Her får han fat i faglig medarbejder Trine Heiberg. Hun får udredt trådene og anmelder sagen til Arbejdsskadestyrelsen sammen med Sebastian Nielsen.
- Desværre er udsigterne til erstatning ikke gode, da tidsfristen på et år er overskredet, men vi prøver selvfølgelig alligevel, fortæller Trine Heiberg.
Hvis Sebastian Nielsens arbejdsskade var blevet anmeldt, og det blev vurderet, at han havde en méngrad på fem procent, så ville han have fået 40.875 kroner i erstatning.
Derfor opfordrer både Sebastian Nielsen og Trine Heiberg andre medlemmer til ikke at stole blindt på arbejdsgiveren. Sidstnævnte vil gerne gøre opmærksom på, at HK Handel Hovedstaden kan hjælpe med det ofte svære og juridisk tunge arbejde.
- Vi har masser af erfaring på dette område, så tag fat i os, så du får, hvad du er berettiget til!Det kan også omfatte at anmelde arbejdsgiveren for en manglende indberetning, hvilket kan udløse en bøde, selvom sandsynligheden for det er lille. I Sebastian Nielsens sag kommer det sandsynligvis ikke på tale, da skaden er så relativ lille.