Vil du være med til at ændre (IT)verden?

10. februar 2014  |  Samdata

I den danske folkeskole er der ikke meget som understøtter at de unge skal ende i vores IT verden. Man bliver hverken programmør, udvikler eller noget som helst af at få udleveret en iPad.

SAMDATA\HK har masser af medlemmer der kan programmere, kode og hacke.

HK har knap 300.000 medlemmer, hvor en del af dem af har børn.

SAMDATA\HK vil gerne forsøge at kombinere de 2 ting. Derfor udbyder SAMDATA\HK i år dette forløb.

Programmering med børn

Formålet med dette kursus er at gøre dig i stand til at lære børn programmering – uanset, om der er tale om dine egne børn eller andres børn.

Det er vigtigt, at børn lærer at programmere, fordi det giver dem en indsigt i, hvordan computeren virker.

Forstår man ikke, hvordan computeren virker, kan man ikke beherske den. Man bliver frataget sin innovationsevne og begrænset til at løse de opgaver, andre har lært den, i stedet for at mestre computeren, og få den til at løse de opgaver, man selv har.

Derfor er det nødvendigt at flere lærer at programmere.

Det handler ikke om, at alle skal være softwareudviklere. Det handler om, at programmering i dag er lige så grundlæggende en færdighed som læsning, skrivning og regning. Det er en forudsætning for, at man kan udnytte mulighederne i digitaliseringen – både privat, i uddannelsen og på arbejdsmarkedet.

På dette kursusforløb lærer du at gøre en forskel på dette område.

Kursusindhold

For at kunne undervise børn i programmering skal du både have nogle tekniske færdigheder og noget pædagogisk viden. På dette kursusforløb får det begge dele.

TEKNIK

På kurset lærer du at mestre fire forskellige værktøjer, som henvender sig til forskellige aldersgrupper og tilbyder forskellige læringsformer.

Scratch anvender vi primært til de mindre børn (4-10 år). Værktøjet har den fordel, at det er på dansk, og derfor noget lettere at gå til for ikke-engelsk kyndige. Scratch er primært rettet mod udvikling af spil, og applikationerne opbygges i scener. Hver scene kan have funktionalitet tilknyttet. Denne funktionalitet laves ved at kombinere blokke i stil med Lego. Ulempen ved Scratch er, at man kun bygger applikationer til computeren – ikke til mobile enheder.

Lego Mindstorms er Legos robotsæt, som indeholder sensorer og computere, der kan programmeres. Værktøjet henvender sig primært til børn i mellemgruppen og større børn (10-16 år). Lego Mindstorms har den fordel, at det er mere praktisk-orienteret, og derfor tiltaler de børn, der gerne vil lære gennem deres hænder. Ulempen ved Lego Mindstorms er, at det er meget orienteret mod leg – det er svært at lave noget, der er virkeligt anvendeligt.

Stencyl er baseret på samme principper som Scratch, men laver apps til iPads. Værktøjet er på engelsk, og henvender sig derfor primært til de større børn (13 – 16 år). Udviklingen foregår på PC eller Mac, mens afviklingen sker på computer eller iPads.

App Inventor er baseret på samme principper som Scratch, men laver apps til Android-telefoner og –tablets. Værktøjet er på engelsk, og henvender sig derfor primært til de større børn (13 – 16 år). Udviklingen foregår i en webbrowser enten på PC, Mac eller tablet. De udviklede apps kan afvikles på Android eller på PC og Mac i en emulator.

Scratch og App Inventor er gratis at bruge i deres fulde versioner. Stencyl er gratis, hvis man ikke vil dele de apps, man udvikler. Afprøvning på en Apple-enhed kræver en udvikerkonto, som koster $99 om året. Lego Mindstorms koster penge, da byggesættene skal købes.

PÆDAGOGIK

Ud over de tekniske aspekter, bliver du undervist i pædagogik, undervisningsformer og læringsstile. Du lærer, hvordan forskellige børn lærer bedst, hvordan du motiverer dem og korrigerer dem, så de bliver opmuntret til at blive bedre. Vi fokuserer også mellem forskellen på at undervise sine egne børn og at undervise andres børn. De forskellige undervisningsteknikker til de forskellige aldersgrupper gennemgås også.

EKSEMPLER

Som en del af kurset får du eksempler på apps og spil, du kan lave sammen med børn, og du kommer selv igennem udviklingen af dem, så du er eksperten. Derudover får du en række andre eksempler og ideer med, så du ikke løber tør for inspiration. Med fra kurset får du også en række grafiske elementer og lydklip, du kan bruge i de forskellige apps, så du kan lave noget, der ser professionelt ud, selvom du ikke selv er grafiker.

KURSUSPLAN

Kursusforløbet består af en blanding af e-undervisning og kursusdage med tilstedeværelse. De enkelte dele af forløbet er beskrevet herunder.

Kick off-weekend den 22. - 23. marts

Kursusforløbet indledes med en kick off-weekend.

Det primære formål med kick off-weekenden er at give alle deltagere en effektiv start på kursusforløbet. Et andet formål er, at kursisterne lærer hinanden og underviserne at kende for at gøre den efterfølgende e-undervisning bedre.

Se det fulde program og få en introduktion til hvad der skal ske i weekenden.

Undervisningen i de tekniske emner forestås af Kristian Langborg-Hansen.

Forudsætninger

Deltagerne forventes at have arbejdet med it eller have en uddannelse inden for it. Erfaring med programmering og softwareudvikling er ingen forudsætning.

Deltagerne skal selv have det nødvendige hardware. Det vil sige PC eller Mac, og gerne – men ikke nødvendigvis – smartphone eller tablet.

Derudover er det forudsætning at du er medlem af HK og SAMDATA\HK

Send din ansøgning

Skriv en kort motiveret ansøgning, med en kort beskrivelse af dig selv og hvorfor du gerne vil med på dette forløb.

Send din ansøgning til samdata@hk.dk senest mandag den 24 februar, deltagerne får besked fredag den 28. februar. Hvis der er flere ansøgere end de 20 pladser, bliver de udvalgt af underviseren.

Har du ydereligere spørgsmål kan du henvende dig til Jeppe Engell på jeppe.engell@hk.dk og 33304667

Økonomi
Det er gratis at deltage på forløbet, men udebliver man fra kickstarts weekenden uden afbud, vil man blive opkrævet et no-show-gebyr på 1000 kr. SAMDATA\HK refunderer udgifter til transport svarende til billigste offentlige transport + materialer og lignende.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK