Ring til fagforeningen

7011 4545

Torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-16.00
Lørdag 10.00-12.00 
Søndag 10.00-12.00 
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00

Ring til a-kassen

7010 6789

Torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-16.00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Skriv til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

HK.dk logo

Inkasso-trusler overrasker forbrugerne

11. februar 2014  |  HK Privat Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Flere henvender sig til Forbrugerhotline om trusler om inkasso for varer, de ikke har bestilt

Sidste år havde Forbrugerhotlinen 111 henvendelser om rykkergebyrer og inkasso. Hertil kommer et ukendt antal henvendelser, som ikke er registreret under rykkergebyrer og inkasso.

Og i begyndelsen af 2014 har Forbrugerhotlinen oplevet et stigende antal henvendelser fra forbrugere med spørgsmål om rykkergebyrer og inkasso.

- Har forbrugerne bestilt varen eller ydelsen, skal de selvfølgelig betale. Men bliver man truet med inkasso for noget, de ikke har bestilt, råder vi dem til straks at klage til virksomheden skriftligt, siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Kristensen.

Bliver truet
Forbrugerhotline hører ind under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Her vurderer man, at flere og flere forbrugere kontakter hotlinen, fordi de bliver truet med rykkere eller inkasso for manglende betaling for varer eller ydelser, som de ikke har bestilt.

De typiske ting, som forbrugerne påstås at have købt, er eksempelvis bilvurderinger på nettet eller prøvepakker med blandt andet helseprodukter.

- Det er virksomhedens ansvar at bevise, at der er indgået en aftale. Hvis forbrugeren fortsat nægter at betale, må virksomheden gå til retten med sit krav, siger Hanne Kristensen. 

Må ikke blive ved
En virksomhed må ikke blive ved med at inddrive penge, hvis forbrugeren har erklæret sig uenig i, at der er indgået en aftale.

Man kan heller ikke blive registreret hos et kreditoplysningsbureau som RKI, hvis der er uenighed om, hvorvidt forbrugeren skylder pengene.

Har man bestilt en vare men ikke betalt sine regninger til tiden, så kan virksomheden ifølge renteloven og inkassoloven sende rykkere eller sende gælden til inkasso.

Tekst: Newspaq.dk


Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Problemer med login?

For at øge sikkerheden i forbindelse med din adgangskode til Mit HK, skal du logge ind med NemID første gang, herefter kan du oprette din egen adgangskode på Mit HK.

Log ind med NemID

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk