Statusopdateringer på din virksomheds Facebookside

11. februar 2014  |  Vigdis Jensen

Det kedelige og formelle dømmes ude. Virksomheder skal i langt højere grad på én og samme tid levere ud af sig selv og være mindre selvcentrerede.

Nogle virksomheder opretter opslag efter opslag på deres Facebookvæg, og alligevel er der ingen der kommenterer eller kommer med synes godt om-tilkendegivelser. De føler, de hamrer hovedet mod en mur. Én af de hyppigst begåede fejl i Facebookmarketing og -branding er, at firmaer konstant og ensidigt markedsfører et produkt eller linker til deres eget indhold. Der foresvæver mig pludselig et billede af en kæmpe gorilla med brystet skudt helt frem og store behårede arme, der hamrer slagfast og monotont ind i brystet, imens den selvhævdende brøler hult ...

Nedenfor vil du finde et udpluk af idéer til en række virksomhedsegnede statusopdateringer. Husk at lege med datoer og tidspunkter for opslag. Fx viser flere uafhængige undersøgelser af Facebookopdateringer, at det er mest effektivt at lægge opslag ud efter endt arbejdsdag og i weekenderne. Her er det værd at nævne, at Facebook tillader dig at planlægge de fleste af dine opslags udgivelsestidspunkter, sådan at du eller andre ikke skal arbejde over. Afprøv, hvad der virker for netop din virksomhed.

facebookopdateringer

1. Kurater, og del vedrørende links. Hvad siger damen? Som digital kurator låner du i højere grad indhold og idéer og kuraterer således i stedet for selv at producere. Du videreformidler kendt stof til dit publikum, idet du fortolker på det og sætter det ind i nye kontekster. Så vi er faktisk alle digitale kuratorer, virksomheder som privatpersoner, når vi deler eller "synes godt om" noget på Facebook og udtrykker synspunkter og interesse-/fokusområder herigennem.  Hvis du finder relevant indhold, der er værdiskabende for dit publikum, så del det på din væg, og tilknyt en kort kommentar. Publikum sætter pris på det og kunne tænkes at gengælde tjenesten. Til dem af jer, der er interesserede i flere oplysninger om digital kuratering, kan jeg anbefale denne velskrevne artikel fra Kforum.

2. Del tips. Du kan simpelthen starte et indlæg med "TIP:" og dele et best practice-råd fra din branche. Del ud af din viden – det højner din troværdighed og bidrager til et positivt image.

3. Varier dine opdateringer. Undgå at lave opslag kun med tekst eller kun med billeder. Genkendelighed er vigtigt, men du kan sagtens bibeholde et flow i dine opdateringer og samtidig mikse og blande billeder, tekster og links.

4. Giv din virksomhed et ansigt. Et bevist effektivt middel til at knytte stærkere bånd med dit publikum er at introducere dem for dig selv og eventuelle medarbejdere. Mennesker forbinder sig med mennesker. Ikke virksomheder. Læg billeder op af ansigter, arbejdsborde, events på jobbet o.l.

5. Kundecases. Vi forbrugere tillægger andre brugeres bedømmelser uhyrligt høj værdi, så opfordr brugerne af dit site til at dele anmeldelser og udtalelser, eller lav undersøgelser på området, og del resultaterne af dem med dit publikum. Både de gode og de dårlige!

6. Stil spørgsmål. Interager med dit publikum, og inddrag dem. Du kan stille spørgsmål om eksisterende varer eller tjenesteydelser, eller om hvad de mangler eller kunne tænke sig fra din side. Det udviser både lydhørhed, omstillingsparathed og innovation. Jeg vil dog råde dig til at vente med at kaste dig over dette punkt, indtil nu har nået et fornuftigt antal fans eller følgere – ellers kan det se ud, som om der aldrig er nogen, der svarer. Husk også på ikke at stille spørgsmål for ofte; de mister deres kraft og virkning.

Så hvad er strategien?

Tænk på din virksomheds Facebookside som et sted, hvor du møder kundeemner for første gang. Strategien er ikke at springe direkte til salgstaler eller anlægge en formel, tung tone – kun hvis du vil skræmme dine potentielle kunder væk. Kommuniker i en venlig og behagelig tone, og brug gerne talesprog og humoristiske elementer på en faglig basis. Den bedste metode du kan bruge til at teste, om dine statusopdateringer er gode nok, er ved at se, om du får feedback på dem. Hvis feedbacken svigter, må du overveje, hvad du kan gøre bedre. Sigt altid efter at få en reaktion ud af dine modtagere – fx et løftet øjenbryn, et grin eller en lyst til at læse mere.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK