-t eller -ede?

11. februar 2014  |  Vigdis Jensen

Når jeg surfer rundt på nettet efter proteinholdige opskrifter, falder jeg tit over "hjemmelavet proteinbarer" og en hel del "hakket mandler". Vil jeg have jer til at debattere om proteinhysteriet? Nej. Men jeg vil til gengæld gerne trække en undrende streg under de påfaldende og forkerte bøjningsformer, som jeg oftere og oftere ser vores adjektiver få.

endelserne -et og -ede

Hvad er problemet?

Det er ikke for sjov at -t/-ede-problematikken har sin helt egen artikel, -t eller -ede? , inde under Sprognævnets huskesedler. Huskesedlerne, der også kaldes Sproghjælp, tilbyder hjælp til typiske problemer med grammatik og retskrivning.

99 % af LAKs nyhedslæsere kan med garanti slet ikke begribe, hvordan man dog kan lave en sådan fejl, for man ville fx aldrig sige "den rund tallerken" eller "et stor hus", og det er jo samme simple bøjningstyper. Leksikografen Henning Bergenholtz spørger i en klumme i Den Korte Avis, om "det virkelig [kan] betale sig at bruge tid og spalteplads på at hænge fejl ud, som enhver dansker, der har gået mindst syv år i skole, let burde kunne beskrive som en fejl?" Alt efter ens sprogideologiske ståsted kan man naturligvis synes, at udviklingen er irriterende, pinlig, horribel eller skandaløs, men i modsætning til Bergenholtz synes jeg da netop, at det er interessant at undersøge, hvorfor vi er begyndt at begå så basale fejl – og få dem italesat. Fejlene kunne jo være indikatorer for en interessant yderligere udvikling i vores sprog, der går i retningen af endnu færre bøjninger. Ældre dansk havde nemlig mange flere bøjninger end nutidens dansk, og på www.sproget.dk skriver en medarbejder, at man "i ældre dansk [kunne] bøje udsagnsordene i ental og flertal. Det hed altså "jeg løber" men "vi løbe", "han er" men "vi ere", "du ved" men "de vide" osv. Og også ved kort tillægsform havde man talbøjning: ”Fuglene ere fløjne”, ”pengene ere blevne fundne” osv."

Hvorfor laver vi fejlene?

Det er heldigvis heller ikke fordi, danske sprogbrugere generelt er holdt op med at bøje ord i tal og bestemthed; og den traditionelle norm kræver selvfølgelig fortsat de lange former "hjemmelavede" og "hakkede" i de eksempler, jeg nævnte i starten. Årsagen skal simpelthen findes i, at den forkerte brug af de korte former tilsyneladende har fundet grobund i et udtalesammenfald mellem -t og -ede blandt mange sprogbrugere.

Brugerne af de forkerte former har, uden at de måske selv ved det, fat i en særligt drilsk gren af grammatikken. I en sætning som "mandlerne er hakkede" er det nemlig lige så korrekt at bruge adjektivets ubøjede form, altså "mandlerne er hakket". Den ubøjede form kan vælges, hvis der betegnes en handling eller et handlingsforløb – her: At mandlerne blev hakket. Vi har fat i en vanskelig grammatisk disciplin, hvor både fortolkning kan spille ind og grænser begynde at sløres. Tendensen har derfor i længere tid været, at talbøjning er på retur, og nu har udviklingen så også indhentet både verbets korte tillægsform og adjektiver der ender på -t, når de er foranstillet substantiver: "blandet rundstykker", "stribet bukser" osv.

Er det farligt?

De første sprogentusiastiske danskere har allerede udtrykt deres bekymring om, hvorvidt Dansk Sprognævn nu kan finde på at "lovliggøre" disse forkerte skriveformer i den nærmeste fremtid. Den bekymring kan jeg dog med ret stor sikkerhed mane i jorden. Skulle I være interesserede i en anden vinkel på årsagen til deres bekymring, kan I med fordel tage et kig på en tidligere artikel, Et blandingssprogs tilbliven og udvikling, der bl.a. kommer rundt om kriterier for ords optagelse i Retskrivningsordbogen.