HK Kommunal vandt kampen om Lillians efterlønspræmie

12. februar 2014  |  Østjylland

Efter et langt og sejt træk har Lillian Andersen omsider fået de 12.293 kroner, hun blev snydt for i efterlønspræmie, fordi hun blev 65 år i et skudår. Undervejs fik hun hjælp fra HK Kommunal Østjylland, og deres fælles stædighed og retfærdighedssans fik loven ændret til gavn for andre i samme situation

HK Kommunal vandt kampen om Lillians efterlønspræmie. Lillian Andersen

Assistent ved Aarhus Kommune, Jytte Lillian Andersen, ser glad ud. Hun har med stor forsinkelse fået den sidste del af den efterlønspræmie, hun i første omgang blev snydt for på grund af en teknikalitet i lovgivningen. Formand for HK Kommunal Østjylland, Hans-Henrik Hansen, deler hendes glæde:

- Men jeg undrer mig stadig over, at der skulle gå så langt tid med at få rettet op på noget, alle burde kunne se er et hul i loven. Og jeg fatter simpelthen ikke, at tre ankeinstanser kunne give stort set ens afslag uden at gøre opmærksom på, at noget var helt skævt og åbenlyst uretfærdigt.

For Hans-Henrik Hansen er sagen et eksempel på, hvor vigtigt det er at være vedholdende og del af et stærkt fællesskab. Særligt når alle 3 mulige ankeinstanser var imod og alle døre tilsyneladende var blevet lukket.

- Her var det nødvendigt at få både pressen og politikere på banen. Det gjorde vi så, og så skete der omsider noget, siger han.

Forkert billede af virkeligheden

Det hele handler om, hvornår man er født. Lillian er født i februar og blev 65 år i skudåret 2012. Hun havde på det tidspunkt stadig arbejde på fuld tid og var derfor berettiget til en skattefri præmie på 12 gange 12.293,00 kroner. Der var dog et problem:

- Jeg holdt jo op i februar i et skudår, og så regner man ud fra 29 dage i stedet for 28 dage. Det betød, at jeg manglede to-tre timer i at kunne få den sidste portion, fortæller Lillian.

Da loven blev lavet, glemte man at tage højde for skudår.  I regnestykket beregnes en måned som 160,33 timer, og delt med februars normale 28 arbejdsdage giver det 5,73 timer pr. dag. Dette tal er afgørende for, om man har arbejdet fuldtids. Men i skudår skal der jo deles med 29 dage, og så er tallet 5,53 timer.

Dermed opfyldes kravet om fuldtidsarbejde i teorien ikke, selv om det kan dokumenteres, at der er blevet arbejdet på fuld tid. Noget rent teknisk med en forkert omregningsfaktor giver et forkert billede af virkeligheden.

Kunne hjælpe andre fremadrettet

HK Kommunal vandt kampen om Lillians efterlønspræmie. Lillian Andersen og Hans-Henrik Hansen.

Formand for HK Kommunal Østjylland Hans-Henrik Hansen og Lillian Andersen, assistent ved Børn og Unge, Aarhus Kommune, er enige: Det kunne betale sig at kæmpe, og med en rigtig fagforening i ryggen lykkedes det.

- Min tillidsrepræsentant gik til HK Kommunal Østjylland, efter at sagen var anket og sendt videre til de tre mulige ankeinstanser, der alle gav afslag. Efterhånden mistede jeg troen på, at jeg ville få pengene, men det kunne måske hjælpe andre fremadrettet, at vi blev ved, siger Lillian.

Hans Henrik nikker: Lillian har passet sit arbejde i 37 år, og hun har gjort det, politikerne bad hende om, ved at blive ved med at arbejde efter at være blevet 60 år. Alligevel blev hun snydt på grund af noget rent teknisk. Det var jo helt urimeligt, og derfor kunne vi ikke bare slippe denne helt principielle sag, selv om det så sort ud, siger formanden for HK Kommunal Østjylland.  Det nytter at være vedholdende og stå sammen.

Der var tilbage i foråret 2011 fokus på, at der er problemer for dem, der bliver 65 år i februar i et skudår. Men først i efteråret 2013 fandt politikerne en løsning. I januar 2014 fik Lillian Andersen de penge, hun i første omgang blev snydt for. Hun arbejder stadig to dage om ugen, men til sommer et det helt slut efter et langt arbejdsliv ved Aarhus Kommune.

Jura