Lønstatistik: Lønnen er steget

12. februar 2014  |  HK Handel  |

Gennemsnitslønnen og også reallønnen steg for HK HANDELs medlemmer i 2013, viser den nye lønstatistik. Men den skal stige mere, og løsningen er lønsamtaler.

Lønstatistik i handelsbranchen
Illustration: Mette Ehlers.

Gennemsnitslønnen var 25.344 kroner blandt HK HANDELs medlemmer i 2013. Lønnen er i gennemsnit steget 1,6 procent i 2013. Det viser lønstatistikken, som HK HANDEL udarbejder en gang om året.
Stigningen svarer til 405 kroner mere om måneden. I modsætning til 2012 er medlemmernes realløn også steget, da lønstigningen er større end udviklingen i forbrugerpriser.

- Lønstigningen er positiv, men mindstelønnen er steget 217 kroner alene i 2013, så der må være rum for større forbedringer i de personlige tillæg, som kan forhandles minimum en gang om året, siger Kim Jensen, faglig chef i HK HANDEL.

Under halvdelen får et personligt tillæg

52 procent svarede da også nej, da HK HANDEL for nylig i en undersøgelse spurgte medlemmerne, hvorvidt de fik et personligt tillæg ud over mindstelønnen. 578 medlemmer svarede på spørgsmålene i undersøgelsen, der blandt andet viste, at kun 39 procent havde forhandlet sig til en lønforhøjelse. Godt 65 procent af de adspurgte svarede, at deres arbejdsplads har overenskomst med HK HANDEL.

Lønforhandling giver mere i løn

Og netop overenskomsten har siden 2010 givet ret til en årlig lønsamtale. En rundspørge i 2013 viste, at kun en tredjedel af HK HANDELs medlemmer benytter sig af den ret. Til gengæld får 77 procent af dem en lønforhøjelse ud af samtalen.

– Arbejdsgiverne på handelsområdet er købmænd. De betaler ikke for noget, med mindre man beder dem om det. Det er derfor, vi ville have retten til en lønsamtale ind i overenskomsten, siger Kim Jensen.
I overenskomsten står der, at lønnen en gang årligt skal aftales direkte mellem den enkelte medarbejder og virksomhed. Hvis du får nej fra chefen, når du beder om en lønsamtale, så kontakt din lokale HK-afdeling og hør om dine muligheder.

Reallønnen er steget

Lønstigningen på 1,6 procent i 2013 er højere end de 1,2 procent, lønnen steg med i 2012. Samtidig er forbrugerpriserne steget med 0,7 procent i 2013 mod 2,5 procent i 2012. Dermed er reallønnen for medlemmerne gennemsnitligt steget med 0,9 procent i 2013. Samme udregning for 2012 viste et fald i reallønnen på 1,3 procent.

Vil du gerne vide, hvad dine kolleger tjener? Se hele lønstatistikken her

De bedste råd til lønsamtalen

Den faglige chefs bedste råd til lønsamtalen: Tag ikke et nej for et nej. Hvis arbejdsgiveren ikke vil give sig, så vend argumentationen om, og spørg for eksempel:Hvad kan jeg forbedre, for at få mere i løn? Hvis jeg selv synes, jeg er 800 kroner mere værd om måneden, hvorfor er det så, at du ikke synes det?

Sådan er undersøgelsen lavet

I sammenligningen af lønudviklingen for 2012 og 2013 indgår kun tal fra medlemmer, der har oplyst indkomst til statistikken for begge år. Det er i alt 1.735 medlemmer. Derfor afviger tallene fra det helt brede gennemsnit i lønstatistikken for 2013.

Læs også: Kvinderne steg mere i løn end mændene

Løn