Skal det være gratis at bruge peberspray ved røveri?

12. februar 2014  |  Østjylland

Formand for HK Handel Østjylland, Cliff Præstegaard, vil have brug af peberspray ved røverier bedømt efter paragraf 245 som grov vold – og han er parat til at køre sagen helt til tops politisk

Hvis en røver bruger peberspray, er der tale om grov vold, og derfor skal dommerne bruge paragraf 245 og ikke den mildere paragraf 244. Ellers bliver det omkostningsfrit for røveren at anvende peberspray som våben over for de butiksansatte.

Det mener formand for HK Handel Østjylland, Cliff Præstegaard, der har været i kontakt med såvel Østjyllands Politi som Justitsministeriet i sagen:

- Når paragraf 245 om grov vold benyttes sammen med paragraf 288 om røveri, får det konsekvenser for røveren.  Så dømmes der ekstra hårdt, fordi der har været tale om røveri af særlig grov beskaffenhed.

Sådan er det imidlertid som udgangspunkt ikke, hvis røveren bruger peberspray. Så vurderer man, at det er paragraf 244 om almindelig vold, der skal bruges, og så får det ingen konsekvenser for røveren. I disse tilfælde dømmes der kun efter røveriparagraffen, og det mener vi er forkert, siger Cliff Præstegaard.

Frygter flere tilfælde

Cliff Præstegaard HK Handel Østjylland

Formand for HK Handel Østjylland Cliff Præstegaard vil have politikkerne på banen i kampen mod peberspray som våben ved røverier.

HK Handel formanden mener, at hvis en røver ikke straffes for at bruge peberspray men kun for selve røveriet, kan resultatet blive flere tilfælde med anvendelse af peberspray ved røverier i fremtiden, fordi det er realiteten er gratis for røveren. Han har drøftet sagen med en jurist i Justitsministeriet, der fastslog, at man jo ikke får varige mén af peberspray.

- Men der er åbenbart ikke enighed om, hvilke følger peberspray kan give. Jeg har opfordret Østjyllands Politi til ved en seance til brug for sagen at filme, når jeg bliver sprøjtet i ansigtet med peberspray. Jeg fik brev tilbage om, at det vil man ikke medvirke til, fordi der kan komme eftervirkninger. Politiet var bange for, at det så kunne ende i et erstatningskrav fra mig, og derfor turde de ikke medvirke. Det, synes jeg, harmonerer dårligt med udtalelserne fra ministeriet om, at peberspray ikke kan give varige mén.

Kontakter retsudvalget

Cliff Præstegaard vil nu kontakte den konservative Tom Behnke og Enhedslistens Pernille Skipper, begge fra Retsudvalget, og HK Østjylland vil i de kommende nyhedsbreve følge op på sagen.

Baggrunden for HK Handel formandens initiativ er flere barske eksempler fra den seneste tid. Lige før jul brugte en røver peberspray ved et røveri i en butik i Søften ved Aarhus, og den 9. januar i år gik det ud over to butiksansatte i Hornslet. Her sprøjtede en mand iført elefanthue peberspray i ansigtet på to ansatte. Eksempler, som Cliff Præstegaard frygter, der bliver flere af, hvis ikke der kommer et klart signal fra politikerne om, at brugen af peberspray skal bedømmes hårdere end i den nuværende praksis.

Handel Vold og trusler

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK