Vi løfter i fællesskab

12. februar 2014  |  HK Service Hovedstaden  |  Dorte Schmidt

Da Anja Rose blev tillidsrepræsentant i sikkerhedsfirmaet G4S, var hun misundelig på de andre faggruppers fællesskab. I dag har hun fået HK’erne til at stå sammen.

- Alle gik og var utilfredse med konsekvenserne af firmaets omstruktureringer og besparelser, men ingen HK’ere gjorde noget ved det. Vi havde ikke valgt nogen tillidsrepræsentant og havde heller ikke en HK-Klub. Derfor var vi heller ikke repræsenteret i samarbejdsudvalget og andre udvalg, hvor problemerne bliver diskuteret og løsningerne bliver fundet, fortæller Anja Rose, der arbejder med kundeservice i sikkerhedsfirmaet G4S.

I 2008 besluttede Anja Rose sig for, at være mere konstruktiv. Hun ville gerne have, at HK’erne fik mere indflydelse, og var samtidig misundelig på det fællesskab, de andre faggrupper som vægterne og montørerne havde. Så hun stillede op som tillidsrepræsentant for HK’erne og blev valgt. Og så startede indsatsen med at få etablere samme faglige fællesskab for HK’erne, som de andre faggrupper havde.

Ingen tillidsrepræsentant i 12 år
- På det tidspunkt havde vi ikke haft en tillidsrepræsentant i 12 år, så i starten brugte jeg meget tid på at sætte mig ind i, hvordan tingene fungerer. Men i dag er vi blevet en fasttømret gruppe, som ikke bare hele tiden er de nederste i beslutningsprocesserne. Nu bliver vi hørt, siger hun.

De sidste fire år har Anja været tillidsrepræsentant for firmaets HK’erne i hele landet og ikke bare på hovedkontoret i Albertslund. Desuden har både hun og klubbestyrelsen flere gange deltaget i HK Service Hovedstadens organiserkurser, og det har hjulpet hende til at få flere og flere af firmaets kontoransatte til også at melde sig ind i HK.

Vi skal have alle med
- Det er HK, der har overenskomst med G4S, så hvis vi vil have indflydelse på, hvordan overenskomsten skal regulere vores arbejdsforhold, er det vigtigt, at vi er så mange som muligt til at lægge vægt bag de krav om forbedringer, der som bekendt kommer alle til gode. Også dem, der ikke er organiseret, siger hun.

Med Anja Rose som tillidsrepræsentant er det da også kun gået fremad for HK’erne – især i de seneste år. I 2013 har hun haft en medlemsfremgang på 25 procent.

Intet er umuligt
- Da jeg tog hjem fra mit første organiserkursus, var det med en følelse af, at intet var umuligt. Så jeg besluttede, at få nogle af de kolleger, som jeg ellers på forhånd havde opgivet, til alligevel at melde sig ind i HK. Og det lykkedes rent faktisk at få dem til at indse, at HK er den helt rigtige fagforening for dem, fortæller hun.

I dag er HK’erne naturligvis repræsenteret i både samarbejdsudvalg og andre udvalg, og det giver indflydelse. Derfor kan Anja også kun opfordre HK’ere på andre arbejdspladser til ikke bare at lade stå til.

- Se at få valgt en tillidsrepræsentant hvis I ikke allerede har en. Det er sjovt og spændende at være med til at påvirke udviklingen på sin egen arbejdsplads. Og det giver et fællesskab og en gejst, som ingen af os ville undvære i dag, siger hun.

Tillidsrepræsentant

Organiserkurserne

HK Service Hovedstaden arrangerer
løbende organiserkurser.

Kontakt afdelingen på tlf. 33 30 29 55
og hør mere.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK