Ny overenskomst for butiksansatte

16. februar 2014  |  HK Handel  |

HK HANDEL og Dansk Erhverv har indgået en aftale om fornyelse af butiksoverenskomsten, der dækker 110.000 ansatte i detailhandlen. HK HANDEL kalder aftalen en sejr for faget.

Aftalen indeholder for første gang en bestemmelse, der gør det muligt for HK HANDEL at tage spørgsmålet om antallet af deltidsansatte op over for de enkelte butikker.

- Vi er tilfredse med den fælles ambition med arbejdsgiverne om at gøre noget ved den store stigning i deltidsjob. Det her er første skridt på vejen til flere fuldtidsansatte, og det giver os mulighed for at holde de enkelte virksomheder fast på, om de har afsøgt mulighederne for at give medarbejderne flere timer, inden de ansætter flere deltidsansatte. Sammen med forbedringer på uddannelse kan vi konstatere, at faget har vundet med den her overenskomst, siger formand for HK HANDEL, Per Tønnesen.

Mindstelønnen stiger

Derudover indeholder forliget ret til en uddannelse for mellemledere, forbedringer på pausereglerne, udvidelse af uddannelsesambassadørordningen til også at gælde samarbejdsområdet og en fælles kampagne for at få flere uddannet fra ufaglært til faglært.

Forliget opfylder den samme økonomiske ramme som industriforliget, og dermed stiger mindstelønnen for butiksansatte med 4,95 kroner i timer over de næste tre år, ligesom fritvalgs lønkontoen bliver fordoblet til to procent, og forskudttidstillægget stiger med 1,5, 1,6, 1,7 procent de næste tre år. HK HANDEL er desuden tilfredse med at fastholde tillæg og regler for aften- og weekendarbejde.

- Arbejdsgiverne har været meget opsatte på at lempe reglerne for arbejdstiden og gøre det nemmere at arbejde sene aftener og weekenden, samtidig med at de vil forringe tillæggene for ubekvem arbejdstid. Men det har vi afvist, og vi fastholder vores arbejdstidsregler, som vi er tilfredse med, siger Per Tønnesen.

Overenskomst ok2014handel

Vidste du, at der ikke findes en lov om mindsteløn? Du kan takke din overenskomst for, at du ikke kun får 30 kroner i timen

Se mere