Bodil Otto til Vestager: Hvor bliver tilliden af?

19. februar 2014  |  HK Kommunal  |  DL  |  Lene Lundgaard

Der skal ikke sidde en eller anden chef på en piedestal og køre tingene, sagde Margrethe Vestager til Bodil Otto , da de to mødtes til en snak om tillid i den offentlige sektor. Foto: Tom Ingvardsen.

Offentligt ansatte savner tillid fra ledere og politikere. Alligevel har kun få kommuner og regioner sat gang i arbejdet med en tillidsreform. Formanden for HK Kommunal, Bodil Otto, mener, at tiden er inde til handling. Hun mødtes med økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager, der er enig i, at tilliden trænger til et skub.

I sommeren 2013 indgik regeringen og repræsentanter for 635.000 medlemmer i de faglige organisationer en aftale om en tillidsreform. Målet var et farvel til unødig kontrol og dokumentation – og goddag til tillid, faglighed og fornyelse af den offentlige sektor.

Siden de syv principper i tillidsreformen så dagens lys, er der ikke sket meget, og skal aftalen blive til virkelighed, kræver det, at politikere og ledere i kommuner og regioner nu bakker aftalen op, siger HK Kommunals formand Bodil Otto.

- Tillid kommer ikke af sig selv. Det kræver, at de lokale politikere og lederne viser, at de er parat til at involvere medarbejderne og tilkendegiver, at medarbejderne har en faglighed, der gør, at de kan løfte opgaverne, siger Bodil Otto.

Medarbejderne skal præge opgaverne

Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) er enig i, at man ikke kan lave en tillidsreform uden at involvere medarbejderne.

- Der skal ikke sidde en eller anden chef på en piedestal og køre tingene. Hvis man som medarbejder selv får lov til at præge, hvordan tingene bliver gjort, så bliver den måde, man løser opgaverne på over for borgerne, bare bedre, siger ministeren.

Uden administration ville vores velfærdssamfund gå i stykker. Men når det ikke giver mening, skal vi selvfølgelig gribe ind.

Skab rum til fornyelse

De færreste ansatte oplever, at der indtil nu er gjort noget for at føre tillidsreformen ud i livet. En undersøgelse gennemført i slutningen af 2013 viser, at kun 28 procent af de ansatte i kommunerne oplever, at der reelt gøres noget for at tillidsreformen bliver til virkelighed. I regionerne er det kun 13 procent.

Undersøgelsen dokumenterer, at der hviler et stort ansvar på de lokale politikere for at dagsordenssætte tillidsreformen og skabe rum til fornyelsen, fastslår Bodil Otto.

- De ledere, der er tættest på medarbejderne, er efterhånden så pressede, at de ikke har tid til at tænke et år frem. Hvis vi skal høste det udviklingspotentiale, der er, skal lederne have mere rum til fokus på andet end dagen og vejen, siger Bodil Otto.

Medarbejderne har pligt til forslag

Margrethe Vestager fastslår, at det er en ond cirkel, hvis man ikke har tid til at tænke frem, men mange gode forandringer kan også komme ud af medarbejdernes erfaringer, påpeger hun.

Det er simpelthen underminerende for tilliden, hvis gode ideer og forslag aldrig bliver hverken evalueret eller brugt.

- Noget innovation er i al sin banalitet at holde op med at gøre det, der ikke virker og skabe plads til at gøre mere af det, der virker. Mit bud er, at der er rigtig meget viden at hente rundt omkring hos medarbejderne. Inddragelse drejer sig ikke kun om MED-systemet. Medarbejderne har også en pligt til at melde ind med forslag og ideer, mener ministeren.

Der er dog et klart potentiale for forbedringer, når det gælder lydhørheden over for medarbejdernes forslag. Kun godt en tredjedel af medarbejderne i kommuner og regioner mener, at de og kollegerne bliver hørt om eventuelle forslag og ideer, viser en undersøgelse.

Bodil Otto opfordrer til, at der helt systematisk bliver arbejdet med at inddrage medarbejderne og deres ideer.

- Det er simpelthen underminerende for tilliden, hvis gode ideer og forslag aldrig bliver hverken evalueret eller brugt, siger formanden.

Nødvendig administration

I debatten om modernisering af den offentlige sektor bliver administration ofte betegnet som unødvendigt bureaukrati, men Margrethe Vestager fremhæver, at administration er nødvendig.

- Uden administration ville vores velfærdssamfund gå i stykker. Men når det ikke giver mening, skal vi selvfølgelig gribe ind, siger ministeren.

Ifølge HK Kommunals formand – også nybagt formand for Offentligt Ansattes Organisation, OAO, der stod fadder til tillidsreformen - er modernisering af styringen en forudsætning for blot at opretholde den nuværende offentlige service.

- Og her er HK’ernes faglighed en væsentlig forudsætning for de gode løsninger, hvor borgerne er indtænkt, siger Bodil Otto.

HK’ere uundværlige i offentlig sektor

Også ministeren mener, at HK’ernes faglighed er en nødvendighed i fremtidens offentlige administration, og at respekt for de forskellige fagligheder er afgørende for tilliden.

- Det kan godt være, at arbejdsopgaverne er helt anderledes om fem eller ti år, men jeg mener, at der i al fremtid er brug for  HK’ernes faglighed. Den offentlige sektor ville blive et mærkeligt sted, hvis der kun var djøf’ere eller sygeplejersker. Jeg er selv som minister helt afhængig af HK’ere og deres professionalisme, så jeg ved, at det er nødvendigt med forskellige fagligheder, påpeger ministeren.

Syv principper for offentlig modernisering

• Styring i den offentlige sektor skal fokusere på mål og resultater.
  • Dialog, åbenhed og klare mål skal være udgangspunktet for opgave-løsningen.
  • Ledelse og styring skal tage afsæt i tillid og ansvar.
  • Udvikling og fagligt handlerum skal bygge på velbegrundet dokumentation.
  • Opgaveløsningen skal baseres på viden om, hvad der virker.
  • Ledelse og engagement skal fremme innovation.
  • Offentlig service skal inddrage borgernes ressourcer.

Kilde: Aftale indgået mellem regeringen, Akademikerne, Danske Regioner, FTF, KL og OAO.