Skal skoler og sagsbehandling udliciteres?

20. februar 2014  |  HK Stat  |

Nej! mener HK Stat. Produktivitetskommissionen lancerede 17. februar sin sjette rapport – denne gang om offentligt-privat samarbejde (OPS). Kommissionen foreslår, at flere offentlige opgaver skal i udbud.

Økonomerne i Produktivitetskommissionen mener, at konkurrence og udlicitering er vejen frem for det offentlige. Fx forestiller de sig, at skoler kan blive mere produktive, hvis de drives af private firmaer. De anbefaler derfor i deres rapport, at ’der igangsættes en undersøgelse af fordele og ulemper ved at fjerne lovgivningsmæssige barrierer for udlicitering af driften af folkeskoler, gymnasier og erhvervsuddannelser’.

HK Stats formand, Rita Bundgaard, mener, at rapporten ser alt for positivt på konkurrence som et middel til en bedre offentlig sektor:

»Gevinsterne ved at udlicitere offentlige opgaver til private firmaer er ringe og usikre. Det viser en analyse fra forskningsinstituttet KORA. I stedet bør man se på udviklingen af den offentlige sektor, fx via den tillidsreform, som Margrethe Vestager har lanceret sammen med fagbevægelsen.«

Hun mener i øvrigt, at skoledrift principielt ikke bør overlades til private virksomheder.

»Vil vi have amerikanske tilstande i Danmark, hvor private firmaer tjener penge på at drive vores skoler og uddannelsesinstitutioner? I HK Stat siger vi nej tak. Sådan et samfund ønsker vi ikke. I Sverige er 40 skoler gået konkurs, efter at et privat firma overtog driften af dem. Sådan en risiko skal vi ikke udsætte vores børn og unge for.«

Retssikkerheden kan komme i fare

Kommissionen anbefaler også, at der skabes større klarhed om, hvilke opgaver der kan udbydes uden særskilt lovhjemmel. Det skal derfor gøres tydeligt, hvor grænsen mellem myndighedsopgaver og serviceydelser går – fx inden for forberedelse af sager samt tilsyn og kontrol.

Rita Bundgaard er betænkelig ved disse anbefalinger, fordi de lægger op til, at flere funktioner, der i dag varetages af statslige og kommunale myndigheder, overlades til private virksomheder – som det senest er sket med Udbetaling Danmark:

»Grænsen mellem myndighedsudøvelse og service må ikke flyttes – det kan skade borgernes retssikkerhed og samfundets sammenhængskraft. Borgerne skal have en 100 procent sikker overbevisning om, at deres sager behandles af uvildige mennesker, som har borgerens og samfundets interesser som de vigtigste hensyn. Og ikke hensynet til en virksomheds overskud.«

Arbejdsmarked HK-medlemmer