90 år og fuld fart på

21. februar 2014  |  Østjylland

HK-jubilar om et arbejdsliv der startede i 1941 med gulvvask klokken 7.30

Inden snart 90-årige Kirsten Sandemann mødte op til HK Østjyllands jubilarfest 27. januar, havde hun været i gang med sneskraberen både hjemme ved huset i Sjællandsgade i Aarhus og på den hjørnegrund i Højbjerg, som hun og søsteren i sin tid overtog efter forældrene, og som Kirsten i kraft af sin bopæl i Aarhus så også står for vedligeholdelsen af. Og hun var også i fuld vigør på en aften, som hun nød i fulde drag sammen med 150 andre HK-jubilarer.

Læreplads under krigen

HK jubilar Kirsten Sandemann

Kirsten Sandemann

Kirsten Sandemann kan se tilbage på et arbejdsliv som HK'er, der tog sin begyndelse i 1941, hvor hun efter en flot realeksamen fra Borgerskolen blev elev i Jernbanefunktionærernes Brugsforening i Poulsgade i Aarhus.

- Jeg startede hver morgen klokken 7.30 med at vaske gulvet, og der var først fyraften 10 timer senere. Jeg var i afdelingen med manufaktur og sko, og det bar selvfølgelig præg af, at det var i krigsårene, så der var ind i mellem varemangel, og der var bøvl med rationeringsmærkerne og Valutacentralen. Men det var helt sikkert en dejlig læreplads, som jeg husker tilbage på med stor glæde, fortæller Kirsten Sandemann.

På besøg i Sjællandsgade

HK jubilar Kirsten Sandemann foran ejendommen i Sjællandsgade

Huset i Sjællandsgade har været Kirstens hjemmebase, siden hun og manden Orla købte det i årene efter krigen.

Hun tager nogle dage efter jubilarfesten imod os i hendes hjem i Sjællandsgade. Her har hun indrettet sig i huset øverste etager, mens hun lejer lejligheden i stuen ud til et barnebarn og hans samlever.

Hendes mand døde for fire år siden efter langvarig sygdom, hvor Kirsten passede ham i hjemmet gennem en halv snes år, og en kompliceret sag med huset, hvor vand fra naboejendommen trængte ind og gav omfattende fugtskader, ville nok også have haft sin negative indflydelse på humøret og livssynet for de fleste af os andre.

Men Kirstens gå-på-mod og energi gør helt tydeligt, at hun kommer videre i livet og tager udfordringerne op med åben pande.

Det gjorde hun allerede, da uddeleren i Jernbanefunktionærernes Brugsforening i sin tid bad hende om at hænge en tørresnor op, så han kunne se, om hun havde fornemmelse for det praktiske, som der den gang var meget af i arbejdet som lærling i Brugsen.

- Det havde jeg lært hjemmefra, så det var ikke noget problem, smiler Kirsten.

Hun kommer fra det, man roligt kan kalde et "rigtigt arbejderhjem", da faderen var mangeårig formand for Lager- og Pakhusarbejdernes Fagforening i Aarhus, og det var ikke hverdagskost, at en arbejdsmands datter sådan bare kom i Realskolen.

- Men også den gang havde jeg sat mig mine mål, og da jeg kom i lære, lagde jeg masser af energi og interesse i Handelsaftenskolen. Det var på mange måder en spændende og intens tid, også fordi vi på grund af spærretiden skulle være hjemme inden klokken 22. Så vi halsede af sted - af og til med en stak illegale flyveblade i tasken, husker hun.

Mand og børn

HK jubilar Kirsten Sandemann med eksamensbeviset

I 40'erne det var ikke hverdagskost, at en arbejdsmands datter sådan bare kom i Realskolen. Men det gjorde Kirsten, som her viser sit eksamensbevis frem.

Det var også i de år, hun mødte sin mand Orla Sandemann, og de blev forlovet i 1944. Han sejlede som maskinassistent, og Kirsten begyndte at læse bogholderi på Handelshøjskolen. Manden fik så i stedet arbejde ved Jydsk Telefon, de blev gift, og Kirsten stoppede studierne på Handelshøjskolen.

Parret kunne ikke få en lejlighed, men valgte i stedet at købe huset i Sjællandsgade, som Kirsten bor i i dag. Mønsteret var klart: Hun blev hjemmegående, i 1950 fødte hun datteren Anne og fem år senere så sønnen Jens Peter dagens lys. De er i dag henholdsvis børnehaveleder og ingeniør.

Helt slippe arbejdsmarkedet kunne Kirsten nu ikke. Hun hjalp til med regnskab og bogholderi i et lampegrossistfirma, og da indehaveren døde i 1965, havde tiderne og familiesituationen ændret sig sådan, at hun kunne blive ansat i firmaet.

Tilbage på arbejdsmarkedet

HK jubilar Kirsten Sandemanns fagforeningsbog

Fra første dag på jobbet var Kirsten naturligvis medlem af sin fagforening, HK.

Kirstens sidste arbejdsplads var Amtscentralen, hvor hun var ansat i 18 år, inden hun som knap 65-årig kunne gå på pension og nyde nogle gode otiumår sammen med sin mand.

Hvis nogle skulle være i tvivl, så er Kirsten stadig en vaks og aktiv kvinde, som interesserer og involverer sig. Det har været naturligt for hende, der kommer fra et hjem, hvor mange personligheder fra fagbevægelsen havde deres gang, og hendes evner og interesser har gjort hende til "den fødte sekretær" i de mange organisatoriske sammenhænge, hun har engageret sig, ikke mindst i menighedsrådet, børnehaven og FDB/Coop.

Puslespillene

HK jubilar Kirsten Sandemann med sin MAC

Kirsten er naturligvis også med på it-vognen.

Kirsten er naturligvis også med på it-vognen: Hun surfer hjemmevant rundt på den flunkende ny MacBook og viser billeder og dokumenter fra et langt og spændende liv, som kører videre i fuldt tempo. Når der er behov for at sænke farten lidt, kender Kirsten også et godt middel, nemlig det at lægge et puslespil:

- Det giver en dejlig ro, og det tvinger en til at tænke på noget andet end det, der måske piner en lidt for tiden, siger Kirsten og peger på den store samling af puslespilsæsker, der er arkiveret i et af rummene i det spændende hus i Sjællandsgade, som har dannet rammen om hendes liv gennem så mange år.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK