De sociale klausuler gavner samfundsøkonomien

24. februar 2014  |  Østjylland  |  Hans-Henrik Hansen |  Viggo Thinggaard

Produktivitetskommissionen mener, at sociale klausuler er af det onde. De kan ”begrænse antallet af udbud og gør det uklart, om ordregiver opnår den laveste pris”, hedder det i den seneste rapport.

De sociale klausuler gavner samfundsøkonomien

Med sin udmelding lukker kommissionen øjnene for den problemeksport, som følger logisk af et ensidigt fokus på driftsøkonomien, og som har negative konsekvenser for samfundsøkonomien. For hvad med de mange, der går ned med stress eller får ondt i bevægeapparatet? Hvad med de unge, som står uden elevplads, fordi virksomhederne ikke har tid til at lære fra sig? Eller de handicappede, som ikke har fodfæste på arbejdsmarkedet?

Som samfund kan vi gøre ét af to: lade disse grupper sejle deres egen sø – eller forsøge at integrere dem. Vælger vi det sidste, må det offentlige træde til, hvis det private erhvervsliv hverken kan eller vil.

Det er grunden til, at fagbevægelsen længe har kæmpet for de sociale klausuler, hvor virksomheder på konkrete områder skal vise samfundssind, hvis de vil arbejde for det offentlige. Sociale klausuler skal sikre, at kommunen kan løfte sociale forpligtelser, uanset en del af opgaverne udliciteres til eksterne leverandører. En social klausul kan pålægge leverandøren fx at ansætte ledige, oprette elevpladser eller fastholde nuværende medarbejdere og forebygge nedslidning. Sådanne krav opstilles i kontrakten og gælder for alle, der byder på opgaven.

Fjerner vi nu denne mulighed, vil det igen blive overladt til det offentlige alene at tage sig af de grupper, som ikke kan honorere kravene fra et hæsblæsende arbejdsmarked. Dermed vil den offentlige sektor blive pålagt opgaver, som gør den mindre produktiv. Og arbejdsmarkedet vil fortsætte med at støde folk ud. Det er skruen uden ende.

Alternativt kan vi lade de udsatte grupper klare sig selv. Eller – og det synes vi - kunne vi fastholde og udbygge de sociale klausuler, fordi det samlet set er mest produktivt at integrere alle på et arbejdsmarked indrettet efter samfundsøkonomiske frem for snævre driftsøkonomiske interesser.

Af fællesformand for HK Østjylland Viggo Thinggaard og
formand for HK Kommunal Østjylland Hans-Henrik Hansen