IT-overenskomst på vej

24. februar 2014  |  Samdata  |  Ernst Poulsen

Det er endnu ikke afgjort, hvordan årets overenskomstforhandlinger lander – men nogle mindre ting er måske ved at falde på plads.

I de forløbne uger har Samdatas næstformand Per R. N. Nielsen haft sin faste gang i Børsen-bygningen, hvor han har forhandlet overenskomst, sammen med HK’s forhandlingsteam.

”Det er et klart fremskridt, at vi som IT-folk har været med ved bordet denne gang,” fortæller Per R. N. Nielsen. Han sidder som ved bordet som repræsentant for IT Medier og Kommunikation, der forhandler IT-overenskomsten med Dansk Erhverv.

Sidste gang måtte han tage til takke med at sidde i en backing-gruppe, men denne gang har han været med på første sal i Børsen – og med inde i det såkaldte formandskontor, hvor der forhandles med udsigt til Nationalbanken.

Forhandlingerne er ikke afsluttet endnu, men emnerne er ikke ukendte. Øverst på ønskesedlen står et emne fra tidligere år: Nemlig ønsket om større gennemsigtighed i funktionslønnen.

”Overarbejde inden for IT-branchen er ikke et ukendt fænomen. Der skal ofte lægges nogle ekstra timer op mod deadlines, men vi vil gerne have nogle mekanismer, så man bedre kan løfte lønnen eller begrænse overarbejdet, så folk ikke ender med at blive slidt ned af konstant overarbejde,” forklarer Per R. N. Nielsen.

De fire andre ting, der har været på forhandlingsbordet, og hvor det måske ender med fremskridt er:

1)      Tillidsrepræsentanterne ønsker indblik i, hvordan vikarer aflønnes. Det kan gøre det lidt nemmere at få styr på brugen af udenlandsk arbejdskraft.

2)      Der kommer ikke ret mange penge ind i de kompetence-fonde, der finansierer videreuddannelse. Det skyldes delvist, at de største virksomheder er selvadministrerende, og at restbeløbet er minimalt. Derfor overvejes det at slå fondene for IT-overenskomster samt kontor/lager-overenskomsten sammen, så beløbene kan blive større.

3)      I øjeblikket er det ret nemt for en arbejdsgiver at opsige lokale aftaler med kort varsel. Her ønskes det, at aftalerne skal løbe i overenskomstens løbetid. Lokale aftaler indeholder som regel nogle forbedringer af overenskomsten – fx har man på flere virksomheder aftale om, at der ikke er begrænsning på antallet af dage man kan få fri, hvis man har et sygt barn, der skal passes.

4)      Ofte kan det være en god ide at få centrale fagforeningsfolk på banen tidligt, selv om en sag starter lokalt. Det kan fx dreje sig om mæglingsmøder i komplicerede sager, hvor lokale tillidsfolk har svært ved at overskue komplekse overenskomster.

En sidste detalje som Per R. N. Nielsen regner med ender positivt er, at voksenlærlinge undgår at komme på funktionsløn. Dermed risikerer de ikke at hænge på konstant overarbejde uden løn.
Per Nielsen
Du kan følge resultatet af overenskomstforhandlingerne løbende på www.hk.dk.