Rygte om dødliste for skattecentre

24. februar 2014  |  Østjylland

Uforståeligt, at skiftende skatteministre ikke tager imod fornuft, siger formand for HK Stat Østjylland Leo Jensen

Der går mange rygter om, hvad de bebudede afskedigelser i SKAT vil komme til at betyde og hvordan de vil blive ført ud i livet. Et af rygterne får formanden for HK Stat Østjylland til at ryste på hovedet:

- Det forlyder, at der nærmest er lavet en form for dødsliste over skattecentre, der skal lukkes. Jeg synes ærlig talt, det er uforståeligt, at den ene skatteminister efter den anden overhører både argumenter og bekymringer, og nu åbenbart opererer med lukning af skattecentre. Jeg mener jo ikke, at vi kan undvære SKAT i hverken Aarhus, Randers eller Grenaa, og for den sags skyld heller ikke i Horsens. Der er behov for alle de østjyske skattecentre, og det synes jeg nok, den seneste tid har vist med al mulig tydelighed, siger Leo Jensen.

Han hentyder hermed til flere at de sager, der den sidste tid har fyldt medierne og som har været med til at rokke ved tilliden til SKAT. Der har været sagen om ejendomsvurderinger, der er kritikken af det store efterslæb i inddrivelse for et tocifret milliardbeløb, og der er de lange ventetider og de store it-problemer.

- Man kunne jo nok få den tanke, at der er sammenhæng mellem problemerne i SKAT og de voldsomme nedskæringer, vi tidligere har været vidne til. Der er ingen tvivl om, at der allerede er skåret mere end ind til benet. Fra 2006 til nu er der blevet skåret 40 procent af personalet væk, og de aktuelle nedskæringer virker på den baggrund absurde, når vi nu ved, at der er behov for alle medarbejderne. I stedet for at afskedige, burde der snarere ansættes flere, mener HK-formanden.

Reparere skader

Han forstår heller ikke, hvis SKAT vil gøre op med den decentrale struktur, som ellers for kun få år siden blev fremhævet som det eneste rigtige.

- Det betyder afsked med statslige arbejdspladser i de lokalområder, som man ellers gerne vil styrke. Det er i sig selv uacceptabelt, men derudover forstår jeg ikke tankegangen. Som situationen er netop nu, gjorde det måske ikke noget, hvis man fastholdt de lokale skattecentre. Der forestår jo et stort stykke arbejde med at få genopbygget tilliden til SKAT efter de aktuelle sager, og det gøres bedst ved direkte kommunikation. Her er nærheden i en decentral struktur et godt redskab, siger Leo Jensen.

Han har ikke opgivet kampen, men vil fortsat arbejde for, at områdets statslige arbejdspladser i SKAT overlever.

- Kritikken kommer efterhånden mange forskellige steder fra, og når selv statsrevisorernes formand udtrykker bekymring over de bebudede nedskæringer, fordi de digitale løsninger fortsat ikke virker, må det vel trods alt få ministeren til at lytte, siger HK-formanden.

Stat Politik