HK: God rapport med skønhedsfejl fra Carsten Koch

24. februar 2014  |  A-kasse  |  Birgitte Hougaard

Der er mange gode tiltag for de ledige i Carsten Koch-udvalgets endelige rapport, men der er også udfordringer, advarer HK’s næstformand Mette Kindberg.

Et system, der tager udgangspunkt i den enkelte ledige, og som endegyldigt gør op med, at Danmark baserer beskæftigelsespolitikken på at skræmme de ledige i arbejde. Det er overordnet, hvad den endelige rapport fra Carsten Koch-udvalget foreslår.

- Det har aldrig været effektivt at skræmme folk i arbejde. Tværtimod er det på høje tid at skifte det system ud med ét, der understøtter den enkelte ledige med præcis det, som den ledige vil: Nemlig have et arbejde. Stor ros for det, siger Mette Kindberg, næstformand i HK.

Udvalget foreslår blandt andet, at sløjfe den nuværende ret til seks ugers selvvalgt uddannelse. I stedet får den enkelte ret til jobrettet uddannelse inden for samme økonomiske ramme.

- Også det kan være en god ide, men Carsten Koch foreslår først uddannelsesindsatsen efter seks måneder.  Uddannelsen skal rykkes frem, så der sættes ind tidligere i forløbet – allerede fra dag ét, siger Mette Kindberg.

- Og så er det helt nødvendigt, at ledige med en forældet uddannelse får muligheden for at blive opkvalificeret. Det er vigtigt, for en forældet uddannelse er tæt på at kunne sammenlignes med ingen uddannelse, når det handler om jobchancer, siger hun.

Mette Kindberg peger også på, at udvalget foreslår, at indsatsen bliver rykket helt frem til opsigelsesperioden, inden den fyrede meldes ledig.

- Det er første gang, at eksperterne peger på, at det er en brugbar metode i beskæftigelsespolitikken. Vi har arbejdet på den måde de seneste år, og alt tyder på, det virker, siger Mette Kindberg.

En udfordring findes dog i snitfladen mellem a-kasserne og jobcentrene. Ifølge udvalgsrapporten bør jobcentrene foretage den lediges profilafklaring og på den måde være den primære indgang til systemet for den ledige. Til gengæld er det fortsat a-kassen, der skal vurdere, om den ledige står til rådighed for arbejdsmarkedet – men  jobcentrene får mulighed for at klage over a-kassens afgørelse.

- Vi forstår ikke, hvorfor kommunerne skal fungere som indgang til beskæftigelsessystemet og bruge deres ressourcer unødvendigt her. A-kasserne har den faglige kompetence og skal stå for målrettet jobindsats de første seks måneder. Derefter kan jobcenteret sætte ind med det, de er gode til: Aktiveringsindsatsen, siger Mette Kindberg.

Carsten Koch-udvalgets rapport blev tirsdag afleveret til beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S). Nogle af rapportens anbefalinger vil indgå i regeringens udspil til reform af beskæftigelsespolitikken senere på foråret.

Ledig Aktivering Stemmer fra jobkøen