Eksperter skal øse af deres viden om innovation

25. februar 2014  |  HK Stat  |

21 professorer, chefer og direktører med særlig forstand på innovation skal nu give Center for Offentlig Innovation inspiration til at finde og sprede viden om fx god service og tilrettelægning af arbejdet i stat, kommuner og regioner.
- Det, der ofte igangsætter innovationen, er, at man står med ryggen op mod muren og er nødt til at tænke og gøre noget anderledes, siger en af eksperterne.

- Jo mere man ved om et område, jo sværere er det at forestille sig, at det kan være anderledes. Så her har vi en udfordring med fagligheden. Derfor arbejder vi med next practise i stedet for best practice. Altså hvordan kunne man lave administration i fremtiden?

Sådan forklarede Annette Digmann i september 2012 i et interview i HK Statbladet, hvordan hun tackler ledere og medarbejdere, der bliver provokeret, når de og deres arbejdsplads bliver presset til at sætte spørgsmålstegn ved den måde, de hidtil har gjort tingene på.

Annette Digmann

Digmann er innovationschef i Region Midtjylland og en af 21 chefer, direktører og professorer, som nu skal inspirere det nye Center for Offentlig Innovation til arbejdet med at udvikle fremtidens daglige drift i den offentlige sektor.

Det såkaldte innovationspanel tæller blandt andre Jes Søgaard, professor i sundhedsøkonomi, Niels Thyge Thygesen, associate professor ved CBS, Vincent Fella Hendricks, professor i formel filosofi, Mogens Pedersen, kommitteret i Finansministeriet og formand for Statens IT-projektråd samt en række eksperter med job i regioner eller kommuner.

Led i tillidsreform

Pia Gjellerup, tidligere socialdemokratisk minister, er leder af Center for Offentlig Innovation. Centret er et konkret resultat af den af den moderniserings- og tillidsreform, som regering, arbejdsgivere og fagforeninger aftalte i juni 2013. I en pressemeddelse ser hun frem til samarbejdet med innovationspanelet, som i foråret tager på camp for at tage hul på arbejdet:

- Jeg er imponeret over den viden og erfaring, som panelet samlet set repræsenterer. Det er helt centralt for Center for Offentlig Innovation, at vi formår at opsøge og bringe den viden i spil, som allerede findes. Det gælder hos de mange medarbejdere, der arbejder med de daglige opgaver. Men det gælder også den ekspertviden om offentlig innovation, som findes på forskningsinstitutioner og hos nøglepersoner med betydelig praktisk erfaring, siger Pia Gjellerup.

- Ved at udnytte de mange ressourcer, som panelet besidder, styrkes vores arbejde, og vi kan give medarbejdere og ledere i den offentlige sektor nye og bedre muligheder for at lære af hinanden, kopiere gode idéer og udvikle nye arbejdsmetoder.

Arbejdsmarked Udvikling

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK