HK’s ledige: Hjælp til rekruttering? Ja tak!

25. februar 2014  |  A-kasse  |

Flere forslag fra Carsten Koch-udvalget vil gøre det lettere at få job. Det mener HK’s ledige medlemmer. De tvivler til gengæld på, at det vil fremme jobchancerne at forringe 6 ugers selvvalgt uddannelse.

Af Niels Møller Madsen

Jobcentrene skal tilbyde virksomheder hjælp til rekruttering. Ledige skal selv tilrettelægge kontakt med jobcenter og arbejdsløshedskasse.

De to forslag er fra regeringens såkaldte Carsten Koch-udvalg. HK har spurgt forbundets ledige, om 11 af udvalgets konkrete forslag øger deres chancer for at komme i job igen eller ej. Knap 900 ledige medlemmer har besvaret spørgeskemaet fra HK.

Forslag til hjælp til rekruttering populært

Forslaget om, at jobcentrene skal tilbyde virksomhederne hjælp til rekruttere, uddanne og opkvalificere, tror 3 ud af 4 ledige på vil øge deres jobchancer. Socialpolitisk konsulent Carsten Riis fra HK mener ligesom HK’s ledige, at forslaget vil øge jobchancerne.

- Det er et rigtig godt forslag. Hvor sært det end kan lyde, har det jo hidtil ikke været opgaven for hverken jobcentre, a-kasse eller aktører at tilbyde den slags hjælp. Tidligere undersøgelser viser, at systemet stort set aldrig knytter forbindelse mellem jobsøgere og arbejdsgivere omkring ordinære job. Det er det paradoks, som forslaget sigter på at løse, mener Carsten Riis.

Valg mellem a-kasse og jobcenter

HK’s ledige medlemmer mener også, at det vil øge deres jobchancer, hvis de i højere grad selv skal tilrettelægge og have indflydelse på kontakten med jobcentre og a-kasser. Udvalget foreslår, at ledige i større omfang skal kunne vælge mellem a-kasse og jobcenter. Her svarer næsten 2/3, at de vil foretrække a-kassen, mens hver femte vil vælge jobcentret.

- HK har trods alt bedre styr på de enkelte medlemmers faglighed og har mange steder også mere fingeren på pulsen, når det gælder jobsituationen på det lokale arbejdsmarked. Måske virker a-kassen mere nærværende for det enkelte medlem, hvor jobcentret måske står som myndighed, siger Carsten Riis.

Tornene i buketten

Det er dog ikke alle forslagene fra Carsten Koch-udvalget, som de ledige vurderer vil øge deres jobcancer. Der er torne i buketten. Det gælder fx et forslag om, at man først skal kunne komme på seks ugers selvvalgt uddannelse efter ni måneders ledighed mod i dag efter fire måneder. Tre ud af fire mener ikke, at forslaget vil øge deres chancer for job.

- Forslaget virker ikke gennemtænkt. Efter ni måneder uden job nærmer man sig midten af den periode, hvor man kan modtage dagpenge. Og her begynder panikken så småt at indfinde sig. Her er det job og ikke uddannelse, som er længst fremme i pandelappen hos mange ledige. Seks ugers selvvalgt uddannelse skal målrettes bedre, og skal være en rettighed for ledige fra starten af ledighedsperioden, for at kunne nytte, siger Carsten Riis.

Heller ikke et forslag om at alle ledige skal registrere deres jobsøgning i joblogs, så sagsbehandlere på tværs af myndighederne kan følge med i den enkeltes aktiviteter, vurderes at øge jobchancerne.

Virksomhedspraktik virker… ikke

Carsten Koch-udvalget foreslår at udvide virksomhedspraktikken fra de nuværende 4 uger til 8 uger. Jo længere medlemmerne har været ledige, jo mindre tror de på, at udvidelsen øger jobchancen.

Resultatet ligger i forlængelse af resultaterne fra HK’s store medlemsundersøgelse om ledighed og aktivering, ”Stemmer fra jobkøen 4” fra december sidste år. Her svarer ledige, som har været i virksomhedspraktik, at praktikken kun i meget begrænset omfang fører til fast arbejde eller lovning om fast arbejde.

- Jeg forstår godt, at HK’s nyledige tror på at virksomhedspraktikken kan virke. Umiddelbart skulle man jo tro, at man via praktikken får en fod inden for på virksomheden og dermed står bedre i forhold til et rigtigt arbejde. Desværre viser vores erfaringer bare, at det kun sker i begrænset omfang. I det store hele afløser ledige hinanden i praktikstillingerne uden, at de har fået udsigt til ordinært arbejde på virksomheden, siger Carsten Riis.

Reform før sommerferien

Carsten Koch-udvalgets rapport med forslag har været i høring hos en lang række organisationer bl.a. LO, HK, Dansk Arbejdsgiverforening, Kommunernes Landsforening. Rapporten blev sidst i februar afleveret til beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S). Det hele ventes at ende med en reform af beskæftigelsesystemet inden sommerferien.

Aktivering Ledig Stemmer fra jobkøen