Ring til fagforeningen

7011 4545

Fredag 8.00-16.00
Lørdag 10.00-12.00 
Søndag 10.00-12.00 
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00

Ring til a-kassen

7010 6789

Fredag 8.00-16.00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 10.00-17.00 

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Skriv til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Telefonerne er åbne i weekenden

HK Fagforening er klar til at svare på spørgsmål om coronavirus i relation til dit arbejdsliv. Ring til os lørdag den 4. og søndag den 5. april mellem kl. 10.00 og 12.00.

Telefon: 7011 4545

HK.dk logo

Tillidsrepræsentant tog initiativ til populære informationsmøder

25. februar 2014  |  Landsklubben Salling Group  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Informationsmøder gav tilfredse medarbejdere, der føler sig hørt og taget alvorligt i Salling i Aalborg.

”Kan det passe, at jeg skal have tre aftenvagter på en uge”? ”Og er det i orden, at jeg kun kender min vagtplan to uger frem”?

Det er blot nogle af de mange spørgsmål, der løbende kommer fra butikseleverne i Salling i Aalborg, og som var årsag til, at tillidsrepræsentant Annette Oehlenschlæger i efteråret tog initiativ til en række informationsmøder.

- Det er de færreste nye elever, der sætter sig ind i deres overenskomst. Derfor er der mange, der ikke kender deres rettigheder og ved, hvad de kan gøre krav på over for deres arbejdsgiver, siger Annette Oehlenschlæger, der har været tillidsrepræsentant i snart fem år.

"Medarbejderne føler sig hørt og og taget alvorligt"

AnnetteSalling

Annette Oehlenschlæger tog i samarbejde med HK HANDEL initiativ til en række  informationsmøder i Salling i Aalborg.

Derfor tog hun fat i et par faglige konsulenter fra HK HANDEL, og i samarbejde stablede de fire informationsmøder på benene. Men selv om det var eleverne, der var årsag til, at møderne blev en realitet, blev også andre HK medlemmer inviteret. Og ikke nok med det: De blev opfordret til også at tage ikke-medlemmer med til møderne. 

- I stedet for at hver ansatte går og tumler med spørgsmål og måske hver især ringer til HK HANDEL, så kan vi lige så godt mødes og tale om de udfordringer, der er. Medarbejderne har også givet udtryk for, at de med møderne føler sig hørt og taget alvorligt, siger Annette Oehlenschlæger, der arbejder som lagerassistent i Salling.


Annette er sikker på, at informationsmøderne gør, at man undgår mange problemer. 

- I stedet for at vi skal til at køre sager, kan vi lige så godt hjælpe hinanden, inden det hele vokser os over hovedet, siger hun. En anden fordel ved informationsmøderne er, at medarbejderne lettere kan stå fast på deres rettigheder. 

- Sammen er vi stærkere, griner Annette og uddyber: 

- Det er klart, at det er lettere for de ansatte at gå ind til deres chef, hvis de har et samlet krav, og hvis de er flere, der har fået de samme informationer om, hvad de har ret til, siger hun. 

De fire informationsmøder i Salling blev holdt over tre dage og blev lagt kl. 18, hvor butikken stadig holder åbent. 

- Men da vi lagde møderne på tre dage, var det muligt for de fleste at finde et hul til at deltage. Og i alt dukkede der 40-50 ansatte op, og de sagde alle sammen, at de var rigtig glade for initiativet, fortæller Annette Oehlenschlæger. 

Annette Oehlenschlægers gode råd om informationsmøder

AnnetteSallingmedkolleger

Tilllidrepræsentanten med et par af kollegerne.

  • Undersøg, hvilke spørgsmål og udfordringer de kollegerne har.
  • Kontakt HK HANDEL, som kan stille faglige konsulenter til rådighed, der kan svare på de ansattes spørgsmål på møderne
  • Hold informationsmøderne over flere dage, så mange kan deltage.
  • Inviter både HK medlemmer og ikke-medlemmer. Alle står med de samme spørgsmål og udfordringer, og det er oplagt at opfordre ikke-medlemmer til medlemskab, når de oplever, at HK kan levere svar på deres spørgsmål. 

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Problemer med login?

For at øge sikkerheden i forbindelse med din adgangskode til Mit HK, skal du logge ind med NemID første gang, herefter kan du oprette din egen adgangskode på Mit HK.

Log ind med NemID

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk